Anders Wallenquist anders.wallenquist at kreawit.se
Mon Sep 19 18:43:16 BST 2005

Jenny Lööw wrote:

> [...]
>förekomma på Swedish LoCo Team (ubuntu-se.org). Jag anser att det
>arbetet som går under LoCots namn ska vara gratis och av fri vilja ifrån
>allas sida. Vad gäller att ha en medlemslista där man måste lämna namn,
>adress och dyligt och vad jag uppfattat, ej kan ta bort sitt "konto" är
>inget jag anser passar på ubuntu-se.org. Alla ska kunna använda sidorna
>och ändra på allt! Utom den 1% (son Robin, ozamosi pratade om) som då
>skulle vara någon sorts första sida. Varenda handbok och allt ska vara
>redigerbar av alla enligt mig (precis som många andra tycker).

1) professionell användning av Ubuntu tror jag att alla är överens om är
viktigt, även om det innebär att vissa typer av användare (som också är
medlemmar i användarföreningen) vill betala för tjänsterna. Om det går
att uppfatta som om det inte handlar om en kombination av fria och
kostnadsbelagda tjänster så är det en pedalgogisk utformningsfråga. När
vi startade användarföreningen fanns det ett uttalat önskemål (från
ubuntu) att vi skulle lyfta fram professionella tjänster i samband med
Ubuntu. Det är dessa som ger Ubuntu legitimitet hos dem som är vana vid
att få den typen av service. Därför är detta en viktig del av - men
definitivt inte hela - användarföreningen, eller Swedish LoCo Team om
man vill kalla användarföreningen för det.

2) Om man inte kan ta bort sitt konto så är detta en bugg. Namn, adress,
telefonnummer, ort mm är möjliga uppgifter att registrera. Om du eller
någon annan inte fyller i korrekta uppgifter så är det ingen som bannar
dig för det, så har också en handfull gjort. Andra tycker det är en
finess att kunna sortera fram kollegor på orten. E-post adressen går ej
att fejka men döljs däremot och kontakter kan göras via ett formulär.
Många tycker det är ok att framträda med vanliga normala namn, kanske
till och med tycker det är trevligast att göra detta så är det också
möjligt.

3) Nu finns det en traditionell wiki på wiki.ubuntulinux.se, vi i
användarföreningen har under en längre tid prövat olika inställningar på
rättigheter och just nu så är det många som tycker det är korrekt som
inställningen är gjord i handboken. Wiki kan upplevas som hinder för
personer som inte är vana vid att andra kan komma ändra i deras text.
Wiki eller inte wiki är ett känsligt kapitel för många. Men detta kan
ändras med tiden liksom mycket annat, webbplatsen sjuder av liv och
ändras ständigt.

Wiki.ubuntulinux.se är öppen för wiki-redigering och lyckas vi med detta
så påverkar det naturligtvis även andra grupper och projekt som är igång
på andra håll. Inloggningen på wiki.ubuntulinux.se är identisk med
övriga ubuntulinux.se-webbplatser så vi splittrar inte
användarföreningen genom att använda denna - en för mig viktig parameter.

>Sen diskussionen om IRC-möten, jag tycker det är bra att kunna fatta
>snabba beslut och vi har hittills inte haft problem med att komma
>överens och _alla_ är välkomna till mötena. Och som LadyFrost sa om det,
>så låter inte det speciellt bra att ha en diskussion som pågår i flera
>veckor som kanske skulle ta en kvart på ett möte på IRC.

Men nu fungerar inte IRC för alla typer av diskussioner. IRC är precis
som du säger bra för snabba *enkla* beslut men behöver du lite
betänketid och tid att formulera ett intelligent svar så fungerar inte
IRC längre. IRC fungerar också bra om alla deltagare kan komma loss vid
samma tidpunkt och mindre bra för exempelvis familje-fäder som har andra
engagemang vid de tidpunkter mötet pågår. Vissa har lättare 8 - 5, må -
fre medan andra har lättare på helger och kvällar. I de instruktioner vi
fått så har man bestämt hävdat att vi inte skall tillämpa "demokrati"
utan släppa fram alla som vill göra något och låta dem visa med resultat
istället. Har glömt termen de använde "Mediokrati" eller något sådant
;-) Så länge vi springer åt samma håll så tycker jag inga hinder att ett
projektgäng jobbar med wiki. (min invändning är starkast mot att bygga
fler medlemslistor och därmed splittra användarföreningen)

Jag är personligen mycket nöjd med de diskussioner som vi haft och har
på maillistan och off-list - tidigare var det helt dött.  Många bra
synpunkter och konkreta förslag. Snart kanske vi har lika högt i tak här
som i övriga användarföreningen ;-)

/Anders