Anders Wallenquist anders.wallenquist at kreawit.se
Sön Sep 18 08:12:45 BST 2005

Robin Sonefors wrote:

>Jag är med i ffii.se:s maillista, och de beslutade sig för att hålla
>årsmöte över den. Jag är personligen inte intresserad av deras förening,
>men jag vill se vad de säger på mallistan. Dagen efter det var min
>mailbox totalt nerspammad med diskussioner. Fördelen med IRC är att
>fördröjningen blir minimal, och de som inte vill lyssna kan enkelt gå
>ifrån kanalen eller bara inte läsa - även om de är i kanalen så hindras
>de inte från att läsa meddelanden från något annat
>nätverk/krets/"community

När man har en hammare så ser man spikar överallt ;-)

Håller med om att vissa typer av diskussioner säkert fungerar bäst över
IM men en mailista tillåter mer genomtänkta svar (nåja) och fungerar
bättre tidsoberoende. Det har avhandlats mången bra diskussion på
maillista också. Personer med många engagemang har svårare att övervaka
IM medan mailen ligger och väntar när man har tid.

Har deltagit i flera projekt där vi använt IM som mötesforum, bristen
har då varit att vi aldrig lyckats komma överens om mer komplexa
specifikationer. När det inte fungerat så har det varit projekt där vi
enbart använt IM och valt bort mail.

/Anders