Anders Wallenquist anders.wallenquist at kreawit.se
Sön Sep 18 08:03:03 BST 2005

Christian Bjälevik wrote:

>lör 2005-09-17 klockan 19:49 +0200 skrev Anders Wallenquist:
><snip>

>Jag har sett det meddelandet och tänkt svara. Men för de som inte vet
>detta så närmar sig slutet för utvecklingen av Breezy, och jag har helt
>enkelt egentligen inte tid med att svara på ett inlägg om en inofficiell
>grupp som tror sig vara Ubuntu Sverige utan att ha något som helst
>erkännande från Community Council.
>
>Ubuntu Sverige (SwedishTeam) har inte en medlemslista så som du har. Vi
>kommer ha den helt öppen och ändringsbar som en wiki (se ubuntu.no).

Jag startade en ubuntu-användarförening i Sverige för Ubuntus bästa, har
du synpunkter på medlemslistan i Ubuntus svenska användarförening så är
jag tacksam för dessa.

Ubuntulinux.se är redigeringsbar för alla medlemmar, önskar någon
ytterligare redigeringsfunktioner så är det ok och en enkel match.

Jag tycker det är fel att starta en till ubuntu.no - det är bättre att
vi samordnar oss och förbättrar bristerna i ubuntulinux.se istället.

>Det tycker jag inte vi ska. Det finns rum för samarbete, men du måste
>förstå att vi faktiskt _har_ olika mål med vårt engagemang. Om du menar
>att "flera påstötningar" är det mailet här på listan om att duplicera
>någon medlemslista så är det förklarar ovan varför jag inte svarat.
>Vissa har mer att göra på dagarna än att svara på mail.

Det pågår en hel del Ubuntu-aktiviteter runt om i Sverige, alla
aktiviteter kan inte passa alla men jag anser att det är förkastligt att
censurera de aktiviteter som inte passar ordföranden. Däremot välkomna
jag diskussioner kring de aktiviteter som sker och det finns säkert
många goda råd från de som inte är engagerade på http://ubuntulinux.se.

Det är olyckligt att det inte finns tid att svara på mail eller lyfta på
luren och slå en signal, med respekt för våra engagemang på dagtid så
har jag viss förståelse för detta men accepterar inte
det som ett generellt svar och under en såpass lång tidsrymd.

Jag är fullt medveten om att vi alla har olika mål med vårt engagemang.
Målen bland medlemmarna 300 + 400 på ubuntulinux.se är ungefär sju
hundra olika - men vi lyckas i alla fall hitta vissa givande samarbeten
som är bra för Ubuntu.

Det är tråkigt att ubuntulinux.se:s existens liksom ett axplock av de
projekt som uppstått där cencureras från SwedishTeam - som ju är en wiki
gjord för samarbete.

"grupp som tror sig vara Ubuntu Sverige utan att ha något som helst
erkännande från Community Council."

Du beskriver oss Ubunties som om vi vore någon pest. Jag har skrivit till ubuntu och berättat vad jag gör, det är möjligt att vi inte fått något erkännande från Community Council - jag har ingen aning om dessa hierarkier utan enbart följt de riktlinjer som fanns i februari på webbplatsen när vi startarde communityn.
Tycker någon att detta är fel så är jag intre
Tycker någon att detta är fel så är jag intre

Vi startade i det lilla med kurser i Linux och ubuntu i synnerhet (första i december 2004), i februari formulerades idén med en elektronisk mötesplats som blev realitet i mars. Vi har alla avsikter att samarbeta med Mark Shuttleworth och göra det som behövs för att med alla medel hjälpa till att få Ubuntu att slå igenom i Sverige.

För mig innebär detta att samarbeta med organisationer som Företagarna, Dataföreningen, Sveriges kommuner och landsting (kontakter har tagits). Det innebär att skapa kontakter och samarbeten med IT-konsulter, datorleverantörer, affärssystemsleverantörer (kontakter även här). Det innebär att bygga en användarförening för _alla_ som önskar använda Ubuntu (webbplatsen). Det innebär också att försöka fylla de brister i applikationer, översättningar och annat för att göra Ubuntu till den bästa distributionen (många hjälper till med detta).

Mark har tydligt pekat på att huvudkonkurrenterna är Red Hat och Novell. Enligt Gartner så är den största svagheter i alla Linux-distributioner är bristen på support, Red Hat och Novell har kommit långt i att bygga support-organisation och därför är den enskilt viktigaste åtgärden för Ubuntu att få en rikstäckande support-organisation. Därför arbetar användarföreningen på att lösa detta.

Den största bristen för vanliga användare är avsaknaden av en handbok. Därför har jag lagt ut en handbok på användarföreningens webbplats.

Många användare är inte bekanta med IM och föredrar support per maillista och forum. Därför startade användarföreningen forum på webbplatsen.

Synpunkter på detta tar jag gärna emot.

För andra så innebär det att stötta Ubuntu helt andra saker - inget fel i det. Det vore intressant att höra vilka mål övriga på listan har!

Om du Christian ser att vi behöver ett erkännande från Community Council då tycker jag du skall hjälpa oss med det. Alla är vi duktiga på olika saker.

mvh
Anders Wallenquist
ubuntulinux.se