Angående wikin och /Ubuntu/Rundtur.

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Sat Okt 1 00:23:18 BST 2005

Några kvällar nu så har jag skrivit lite på ett förslag på
Ubuntu/Rundtur på  ubuntu-se.orgs wiki. Jag var från början allt för
blyg för att börja kladda på /Ubuntu/Rundtur så jag skrev mitt förslag
på /Ubuntu/Rundtur/Förslag (Hujedamig vad bra det är med Wikis!).

Jag skulle är inte helt klar och en hel del bör göras om. Det har nog
sin poäng med att göra mindre tumnaglar (haha) bilderna och göra dem
klickbara istället etc (hur man gör det i moin vet jag inte).

Förmodligen kommer jag strukturera om texten och skriva om en del
rubriker till att vara mindre tekniska och mer fokuserade på det rent
funktionella, själva rundturen i Ubuntu som arbetsredskap för nya
användare. Jag kanske missuppfattade konceptet - men jag har tagit mig
an att försöka dokumentera hur en vanlig ny användare får det gjort som
man förmodligen förväntar sig kunna göra med en dator. Hantera filer,
hantera multimedia, internet, epost etc.
Nåja, det åt sidan - även om det är "work in progress" så kom jag på mig
själv ikväll med att ändå tycka att det kanske inte är att skämma ut mig
om jag lite snällt frågar om lov att flytta det jag skrivit
til /Ubuntu/Rundtur.  I huvudsak för bristen av alternativ. Inte kan
mitt förslag vara sämre än ingenting?

Det finns en del diskussioner i förslaget, men eftersom det är en wiki
bör de väl vara kvar också efter flytten. När det börjar likna ett
slutgiltigt dokument bör kanske dessa flyttas till ../Rundtur/Diskussion
för att göra det enklare att läsa och mer professionellt. Enkelhet och
strukturerad text är ju något som säkert har ett egenvärde.

As for the screenshots. Jag tog mig friheten att skapa ett par
halvtaskiga skärmdumpar på de dialoger och bilder som jag tyckte
behövdes för att göra dokumentet förståeligt. (Hur förklara Skrivbordet,
paneler, arbetsytor, filhantering etc utan bilder? )
Bilderna är inte så bra som de kan vara. Jag ska ta mig tid en kväll
snart och göra dem snygga, konsekventa (fokus på alla) och så att de
alla ser identiska ut med hur Breezy kommer se ut efter installation.
Fick precis nytt ubuntu-artwork med ny bakgrund (snyggare!).

Om någon vill rosa, risa eller helt enkelt roa sig med att smiska mig på
min bara stjärt - så var så goda. Härmed inkommer jag med förfrågan om
det är ok ifall jag flyttar över det jag skrivit till själva sidan för
Rundturen.  Om ni tycker att jag fattat fel spår - att jag gick åt fel
håll, att kompassen mitt verkar ha gått sönder.  Speak up now or for
ever hold your ..(?).

:)

Jag tivlar inte på att andra säkert skulle kunna göra det tusenfalt
bättre än mig, men som sagt - i brist på annat. Och själv tycker jag att
jag hittat en bra kompass för dokumentet. Säg till om det är något ni
undrar över.

MVH Kent Nyberg.