Re: Översättning, pdmenu

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Sat Dec 31 10:59:48 GMT 2005

On 12/31/05, Fredrik Gustafsson <iveqy.mailbox at gmail.com> wrote:

> Vad sägs om "Oförmögen att förladda tangentbindningar."

Sånt där är anledningen till att jag enbart kör engelska - jag kan
inte läsa det där. Vad betyder det? Tricket om man ska översätta måste
väl ändå vara att skriva som man skulle gjort om man hade skrivit det
på svenska från början, inte översätta ord för ord och så krångligt
som möjligt?

"Kunde inte hitta inställningar för tangentbordet" kanske. Eller
något. Vad som helst utom "förladda" och "tangentbindningar". Precis
som en del andra fina där uppe, "Kommandot returnerade ingen utdata"
och vad det nu var. Det är helt ok som raka översättningar kanske om
man vet precis vad det engelska uttrycket var från början, men det är
helt obegripligt på ren svenska för sig självt: man skriver helt
enkelt inte så.

Det finns alldeles för mycket helt obegripliga översättningar där ute
och jag tror det nästan gör mer skada än nytta, tyvärr. Om man gör det
mer obegripligt än det hade varit om användaren hållit kvar vi
orginialspråket gör man ju upplevelsen sämre för dem.

Jag är väldigt glad att folk försöker och håller på med det dock,
ingen idé att försöka sätta t.ex. Ubuntu i händerna på morsan innan
det finns bra översättningar (och det vill jag ju kunna göra). Därför
vill jag också att översättningar görs så att de kan förstås, så
klart. :)

Man kan ju åtminstone försöka läsa meningen högt för sig själv innan
man skickar in den. =)

-- Stoffe

--
Kristoffer Lundén