Skriv om oss!

Robin Sonefors ozamosi at blinkenlights.se
Sön Dec 18 11:50:12 GMT 2005

Anders, Anders, Anders... Är det bara jag som tycker att det är ganska
uppenbart att du egentligen bara vill värva så många medlemmar av de som
inte var med förra gången det begav sig till din egen webbplats genom
att låta liten och oaccepterad?

Ok, kanske lite hårda ord, men ska vi se på vad du säger?

lör 2005-12-17 klockan 17:51 +0100 skrev Anders Wallenquist:
> ubuntulinux.se startades av ubuntuies och ubuntuförespråkare tillsammans
> med ubuntulinux.org med instruktioner därifrån. När "Den svenska ubuntu
> föreningen" startades var de fyra andra inte intresserade att anta mig
> som medlem, men faktum kvarstår att vi trots allt är ett femtiotal
> mycket aktiva ubuntuies som möts på ubuntulinux.se och ca 550
> ytterligare medlemmar som också anser sig vara medlemmar i den svenska
> ubutuföreningen.
När har vi inte varit intresserade av att anta dig som medlem? Medlem i
Ubuntu Sverige får alla bli, oavsett vad man tycker eller vem man är.
Däremot är vi inte intresserade av att göra ditt företag till vårt
överhuvud, vilket skulle vara fallet om vi - som du tycker - använder
ubuntulinux.se som Ubuntu Sveriges webbplats.

De där 550 medlemmarna är också medlemmar i Ubuntu Sverige om de anser
sig vara det - vi har inga formella medlemsprocedurer, utan de som anser
sig vara med är det också.

> [...]
> wiki, men å andra sidan uppfyller de kriterierna på CC som kräver att
> respektive sida har en upphovsman. Däremot kan den som vill lägga till
> sidor och material och även kommentera andra sidor och material.
>
> Jag tycker det är synd att vi i Sverige inte lyckas samarbeta bättre,
> men med tiden kommer detta säkert att ändras. Vi har alla olika
> bakgrund, erfarenheter och drivkrfter. Det viktigaste är att vi
> tillsammans stärker Ubuntu på den svenska marknaden genom att skapa bra
> tjänster och kampanjer för produkten och inspirera så många som möjligt
Exakt - vi har olika drivkrafter, och det gör att vi vill gå olika
vägar. Du vill fylla upp dina och andras timmar som konsulter, och
därför vill du göra det lätt för företag att få hjälp. Du har digra
erfarenheter inom det området, och det speglar också din webbsida.
Ubuntu Sveriges webbsida saknar kanske den dimensionen, men arbetar för
att hjälpa vanliga användare att använda Ubuntu, och att hjälpa folk att
hjälpa ubuntu. Olika mål, olika metoder.

> /Anders W

Så om det nu är samarbetet du är efter, om det nu är så att du vill vara
med i Ubuntu Sverige, och om du nu vill öka samarbetet, vart är
förslagen? Jag ser inget konstruktivt alls, utan bara klagomål.