Skriv om oss!

Anders Wallenquist anders.wallenquist at kreawit.se
Sat Dec 17 16:51:29 GMT 2005

Oscar wrote:

>Heh, det är ju lite ful-promotion egentligen.
>Ska vi göra detta, så är det nog viktigt att det poängteras att det är den officiella svenska ubuntuföreningen, till skillnad från t.ex. ubuntu.se och inte bara ytterligare en svensk ubuntusida.
>
>Jag uppdaterade artikeln på unix.se, såg att ubuntu.se tydligen var "ubuntus svenska webbplats" :-)

ubuntulinux.se startades av ubuntuies och ubuntuförespråkare tillsammans
med ubuntulinux.org med instruktioner därifrån. När "Den svenska ubuntu
föreningen" startades var de fyra andra inte intresserade att anta mig
som medlem, men faktum kvarstår att vi trots allt är ett femtiotal
mycket aktiva ubuntuies som möts på ubuntulinux.se och ca 550
ytterligare medlemmar som också anser sig vara medlemmar i den svenska
ubutuföreningen.

Det har förekommit synpunkter på att alla sidor på webbplatsen inte är
wiki, men å andra sidan uppfyller de kriterierna på CC som kräver att
respektive sida har en upphovsman. Däremot kan den som vill lägga till
sidor och material och även kommentera andra sidor och material.

Jag tycker det är synd att vi i Sverige inte lyckas samarbeta bättre,
men med tiden kommer detta säkert att ändras. Vi har alla olika
bakgrund, erfarenheter och drivkrfter. Det viktigaste är att vi
tillsammans stärker Ubuntu på den svenska marknaden genom att skapa bra
tjänster och kampanjer för produkten och inspirera så många som möjligt
att driva utvecklingen framåt.

/Anders W