Köpa dator och presentation

Christian Bjälevik nafallo at magicalforest.se
Ons Aug 31 10:59:33 BST 2005

ons 2005-08-31 klockan 08:36 +0200 skrev Anders Wallenquist:
> Hej!
>
> testar listans kompetens och passar på att presentera mig själv.

Bra initiativ. Vi har fått en dedikerad server av Ubuntu nu, så snart
kommer vi ha en egen wiki att fylla med presentationer också :-). (Bara
det att dnserna ska pekas om, och den som har behörigheten är på
semester.)

> Fråga:
>
> Håller på att samla information om vad man skall tänka på när man köper
> ny dator för att inte råka på drivrutinstrubbel. Självklart är det bästa
> med en hovleverantör som vet men vågar man slå till och köpa Acers nya
> häftiga Ferrari (AMD64-baserad bärbar) eller burken datorskutten på
> hörnet rekommenderar trots att de inte vet vad *nix är för något.
>
> Kom med lite tips och erfarenheter.

När jag ska köpa ny dator brukar jag alltid kolla upp den så noga som
möjligt innan. Kolla vad som sitter i den och om det fungerar med Linux
del för del. Just Ferrari har jag dålig erfarenhet av. En kompis köpte
en och den var inte ordentligt kompatibel, knapparna satt på helt fel
platser där man inte förväntade sig de osv osv...

Min egen bärbara köpte jag på den tyska lågpriskedjan Lidl ;-). 2 års
garanti (utom batteriet, ½år) som jag även haft glädjen att nyttja
nyligen :-). Allting utom modemet fungerar (ofri drivrutin finns, men
inte packad/behöver uppdateras för amd64).
http://www.magicalforest.se/darkelf.shtml för mer information om min
stora sötnos :-).

Har du kollat Ubuntus wiki? https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam är
annars en bra start när du vill ha en kompatibel laptop :-).

> [...]
> användare där som skickade Internet-mail. Deras Internetanvändare (det
> hette inte Internet då) vägrade köra Memo så Verimation blev nyfikna. Vi
> utvecklade en Intenetvariant av Memo baserad på en mailklient HP släppt
> som öppen källkod - det gick snabbare med prototyperna då. Verimation
> valde dock att blunda för Internet-mailen och gick i graven några år
> senare.... Har varit verksam främst i Sverige men även lite grann i
> Norge och Danmark en kort sväng i USA 1989/90. Var med och startade
> konsultföretaget Sigma lite senare var jag med och dra igång Cell

Wow! Hoppas vi kan ta tillvara din erfarenhet på bästa sätt :-). Jag såg
en del info om konsultnätverket och support för Ubuntu, vilket fått mig
på sådana tankar. Jag hoppas vi kan träffas på Software Freedom Day och
dryfta saken IRL istället :-).

> Är initiativtagare till ubuntulinux.se, är debian i själ och hjärta men
> Ubuntu fyllde vissa hål som Debian tampas med och övertygades över en
> natt. Ubunties är ju debianer också ;-)
>
> Bor i Linköping, driver konsultföretaget Kreawit, gift och har ett barn.
>
> /Anders

Den siten försöker jag lära mig hur den fungerar :-). Jag försökte
hjälpa till lite i handboken, främst serversaker, men jag blev osäker på
om det gick att ändra på saker där. Det verkar vara mer en blog än wiki?

Hälsningar,
/Christian
--
Christian Bjälevik <nafallo at magicalforest.se>