Tillkännagivanden från Ubuntu

Robin Sonefors ozamosi at blinkenlights.se
Sön Aug 28 15:31:11 BST 2005

Idag på mötet beslutades (som ni antagligen sett) att jag och Jenny ska
vidarebefordra de tillkännagivanden vi får från Ubuntu, och jag bestämde
mig för att jag tyckte att det bör gälla en smula retroaktivt.

Följdaktligen ska jag här översätta två stycken tillkännagivanden.

Det första är ett rop om hjälp, från Mark Shuttleworth. Tyvärr kommer
det här lite sent för just hans mål - han hade velat ha så mycket som
möjligt till i måndags, men jag tror att det fortfarande finns mycket
att både skriva och läsa om det han skriver. Han skriver följande:

"Det här är ett mail till Ubuntuanvändare över hela världen för att be
om hjälp med att formulera en nationell myndighetsstrategi för fri
mjukvara i Sydafrika. Vi hoppas att det här arbetet också kommer
användas som en modell i många länder världen över.

Vi deltar i en utredning som överväger hur Sydafrika ska införa Fri
mjukvara i riksdagen, i den privata sektorn, och i samhället i övrigt.
Det är en unik samling av människor som vill skapa den effektivaste
strategin för landet som är möjlig, och som bygger på de lysande idéer
som redan används på andra platser.

Gruppen innehåller representanter från departement inom följande
områden:

 - Hälsa
 - Utbildning
 - Jordbruk