Realizare Ubuntu Romania Remix

Sâm Mai 2 08:17:25 BST 2009

2009/5/2 Lucian Adrian Grijincu <lucian.grijincu la ubuntu.ro>:

> Ubuntu nu se mândrește cu puritate în libertate: există pachete
> standard cu binare nelibere, există software care e patentat în unele
> țări.

Puritate în libertate sună așa religios... integrare în absolut :-P

Și totuși te avertizează când activezi drivere proprietare sau când
instalezi codecuri proprietare.
s/proprietar/neliber [e un termen ironic care plasează produsul doar
în proprietatea dezvoltatorului, nu și a utilizatorului, după ce el
achiziționează o copie]

> Ubuntu pune un accent pe pragmatism: se mândrește cu ușurința de
> utilizare, comunitate numeroasă și primitoare și altele asemenea:
> * e mai ușor să instalezi flash-player în firefox Ubuntu decât în alte
> distribuții: îți dă de ales între vreo trei variante, dintre care una
> e cea proprietară, invocă pentru tine managerul de pachete,
> * e mai ușor să instalezi codecuri în Ubuntu decât în alte
> distribuții: atunci când redai un fișier pentru care nu ai codecuri se
> pornește managerul de pachete și se instalează codecurile necesare.

Cred că și în Fedora e la fel de simplu.

> Multe codecuri nu vin pe CDuri distribuite de companii pentru că e
> ilegal să distribui software patentat fără licență în unele țări (de
> ex. SUA). În UE nu există patente software așă că aceste codecuri pot
> fi utilizate în mod legal în orice țară membră UE.

Asta îmi răspunde parțial la întrebare. Problema s-a rezolvat la noi,
pentru că Europa a refuzat patente, instalăm implicit pachetele
patentate (și nelibere, _presupun_) pentru că putem, fără să fim
nevoiți să punem un preț în RON pe copia de Ubuntu pentru România. :-)

Tibi