Concluzii Ubuntu 8.04.1 Install fest București

Lucian Adrian Grijincu lucian.grijincu la gmail.com
Dum Oct 12 23:14:53 BST 2008

Salut,

Sâmbătă în Facultatea de Automatică și Calculatoare din UPB a avut loc
un install-fest de Ubuntu organizat de membrii ROSEdu.
Evenimentul a fost promovat de profii de la cursul de „Utilizarea
sistemelor de operare", curs la care se folosește de ceva timp tot
Ubuntu la laborator și teme.

Au fost vreo 12 în echipa tehnică și vreo 20 de studenți (majoritatea boboci :).
În afară de două cazuri, toți participanții au plecat acasă cu Ubuntu
configurat.

Pentru că se anunță și alte install-fest-uri în perioada următoare vin
cu niște sfaturi:

* veniți cu (măcar) două unități de scriere CD-uri. Să aveți deja
câteva scrise la ora de începere a evenimentului. Veniți cu niște
ISO-uri la voi: e posibil să nu aveți acces la internet exact în sala
în care se face install-fest-ul.

* puneți tastatură românească (noi am pus Romanian Commabellow) și
exemplificați modalități de utilizare (AltGr+{SHIFT}+[asqti])

* verificați că se pot folosi plăcile de ethernet și wireless (am avut
ceva probleme la ambele. Unul din calculatoarele care a plecat acasă
cu Ubuntu prost configurat avea o placă ethernet atheros) și
arătați-le cum se folosește NetworkManager.

* configurați sunet-ul (de ex. pe 8.10 beta nu-mi merge decât pe OSS)

* configurați placa video (ar fi bine să fie cineva în echipa de
suport tehnic care are o placă nvidia, ati).

* editat grub-ul cum doresc utilizatorii - nu toți doresc să
folosească noul Ubuntu ca sistem default. Reordonarea opțiunilor din
/boot/grub/menu.lst poate să prevină niște înjurături ulterioare.

* instalat flash-player, codecuri

* făcut update la tot sistemul (poate acasă sunt pe wireless prin Zapp
sau știu eu ce dial-up de viteză minusculă)

* redimensionarea unei partiții din gparted poate dura destul de mult
(cel de-al doilea calculator care a plecat acasă fără Ubuntu avea
nevoie de 5 ore pentru a redimensiona un ntfs). E posibil ca softuri
gen PartitionMagic să funcționeze ceva mai repede. E posibil ca o
partiție defragmentată să fie mai ușor de redimensionat.

* pregătiți-vă pentru cazuri exterme: am avut un calculator (bănuiesc
că avea probleme hardware la memorie) pe care nu mergea nici Ubuntu,
nici Kubuntu, nici Xubuntu, nici 32 bit, nici 64 bit, nici din livecd,
nici din installer-ul în mod text. Noroc cu Ubuntu JeOS - după ce am
pus o instalare minimală, am dat un „apt-get install ubuntu-desktop".

* arătațile care ar fi programele echivalente pe care le pot folosit
(pidgin, OpenOffice, Firefox ar trebui să știe, mplayer, totem,
amarok, vlc) și cum se folosesc. Care altele merită menționate?

* arătați-le cum se poate folosi Synaptic pentru a găsi și alte
programe, și niște chestii de bază: cum se deschide o consolă, ce e
aia sudo și apt-get.

Dacă mai aveți ceva de completat spuneți aici (suntem mai mulți care
putem comenta); voi trece mai încolo concluziile pe o pagină pe wiki.

--
Lucian