rkhunter pe 8.04 server

Marian Vasile marianvasile la upcmail.ro
Mie Dec 3 11:47:26 GMT 2008

Gabos Denes wrote:
> Eu stiam ca are semnaturi ale fisierelor de la mai multe distributii,
> de aici si functia de --update pe care o are, pentru a-si actuliza
> baza de date cu semnaturi. Va rog sa ma corectati daca gresesc.

>>> 22/tcp    open  ssh
>>> 25/tcp    open  smtp
>>> 80/tcp    open  http
>>> 2000/tcp  open  callbook
>>> 5038/tcp  open  unknown
>>> 7018/tcp  open  unknown

@Gabos Denes: actualizările programului rkhunter, când sunt disponibile,
aduc în primul rând semnături noi ale rootkit-urilor, adică amprenta
acelor programe cu ajutorul cărora este preluat controlul
calculatorului. da, rkhunter are informații despre structura sistemului
de fișiere în mai multe distribuții Linux, dar când vine vorba despre
modificările aduse fișierelor individuale, aici lucrurile sunt mult mai
complicate.
un rootkit este căutat în funcție de amprenta sa și în funcție de
modificările suferite de unele fișiere de sistem. anumite rootkit-uri
aduc niște modificări evidente în fișierele de sistem și acestea pot fi
evidențiate de rapoarte, dar, în majoritatea cazurilor, analiza  nu
poate fi făcută automat, deoarece ar  genera foarte multe false pozitive
și câteva false negative (modificări  determinate de utilizatori
legitimi sau de activitatea normală a sistemului ar fi prezentate ca
pătrunderi în sistem; totodată, acestea nu pot fi excluse din
notificare, deoarece un rootkit s-ar folosi de această portiță pentru a
intra în sistem). de aici rezultă necesitatea ca utilizatorul să fie cel
care filtrează analiza programului.
evident că dacă este găsit un rootkit  din cele cu amprenta cunoscută,
el este arătat. însă, de cele mai multe ori scanarea ne arată doar că
anumite fișiere au atributele schimbate.
aici intervine utilizatorul (sau, mai bine spus, experiența acestuia).
acesta trebuie să știe dacă a adăugat utilizatori la sistem în
intervalul de timp arătat în fișierele jurnal ale rkhunter, dacă a
modificat ceva în structura de fișiere sau dacă schimbările apărute sunt
urmarea firească a activității sistemului. de regulă este vorba de
cazurile prezentate mai sus, dar autorii programului nu le-au omis,
pentru ca rootkit-urile să nu fie introduse pe aceste căi. utilizatorul
decide în ultimă instanță dacă e ok sau are vreo problemă neevidențiată
de amprenta propriu-zisă a vreunui rootkit.
cam atât pe scurt despre subiect.