Witam i od razu mam problem ;-)

Zbigniew Łęski zbl-lista w o2.pl
Sob, 30 Cze 2007, 13:10:10 BST

Krzysztof Lichota napisał(a):
> Jeśli problem polega tylko na braku plików urządzeń (a nie na problemie
> z komunikacją z urządzeniem), to utwórz po prostu te pliki ręcznie za
> pomocą: mknod /dev/ttyUSB0 x y, gdzie x i y to numery urządzenia, które
> pokaże ci "ls -l /dev/ttyUSB0" kiedy masz podłączone takowe urządzenie,
> które działa (ja akurat nie mam takiego, bo bym ci podał od razu). Np.
> dla "ls -l /dev/hdc" u mnie jest:
> brw-rw---- 1 root disk 3, 0 2007-06-16 11:36 /dev/hda
>
> Czyli x=3, a y=0.

No więc jest tak - po podłączeniu PDA w /dev doszły mi cztery
następujące pliki:
usbdev3.2_ep00
usbdev3.2_ep03
usbdev3.2_ep81
usbdev3.2_ep82

Po wrzuceniu każdego do ls -l dostałem co następuje:

zbl w Ubuntu:~$ ls -l /dev/usbdev3.2_ep00
crw-rw---- 1 root root 254, 21 2007-06-30 13:35 /dev/usbdev3.2_ep00
zbl w Ubuntu:~$ ls -l /dev/usbdev3.2_ep03
crw-rw---- 1 root root 254, 24 2007-06-30 13:35 /dev/usbdev3.2_ep03
zbl w Ubuntu:~$ ls -l /dev/usbdev3.2_ep81
crw-rw---- 1 root root 254, 22 2007-06-30 13:35 /dev/usbdev3.2_ep81
zbl w Ubuntu:~$ ls -l /dev/usbdev3.2_ep82
crw-rw---- 1 root root 254, 23 2007-06-30 13:35 /dev/usbdev3.2_ep82

Czyli x=254, natomiast y jest niestety zmienne i zawiera się w
przedziale 21-24. Eksperymentując dalej - po odłączeniu i ponownym
podłączeniu urządzenia numerek z usbdev zmienił się z 3.2, na 3.3,
kolejne odłączenie i podłączenie - z 3.3 na 3.4 itd. Jednak wartości x i
y się nie zmieniają - poniżej ls -l po kilkukrotnym odpięciu i podpięciu
urządzenia:

zbl w Ubuntu:~$ ls -l /dev/usbdev3.6_ep00
crw-rw---- 1 root root 254, 21 2007-06-30 13:46 /dev/usbdev3.6_ep00
zbl w Ubuntu:~$ ls -l /dev/usbdev3.6_ep03
crw-rw---- 1 root root 254, 24 2007-06-30 13:46 /dev/usbdev3.6_ep03
zbl w Ubuntu:~$ ls -l /dev/usbdev3.6_ep81
crw-rw---- 1 root root 254, 22 2007-06-30 13:46 /dev/usbdev3.6_ep81
zbl w Ubuntu:~$ ls -l /dev/usbdev3.6_ep82
crw-rw---- 1 root root 254, 23 2007-06-30 13:46 /dev/usbdev3.6_ep82

No i teraz pytanie - z którego z nich miałbym zrobić /dev/ttyUSB0 żeby
to zadziałało?
Zrobiłem mały teścik i podpiąłem zwykły twardy dysk 2,5" w obudowie USB.
Dysk normalnie działa, montuje się na Desktopie i nie ma z nim
problemów. Po jego podłączeniu w /dev tworzą się trzy pliki:
usbdev4.12_ep00
usbdev4.12_ep02
usbdev4.12_ep81
przy czym podobnie jak w poprzednim przypadku numerek za usbdev zwiększa
się przy każdorazowym podpięciu dysku (4.13, 4.14, itd.)

Pewnie nie jest to błąd (skoro działa to pewnie tak ma być), tylko
"feature". Może udev w najnowszej wersji po prostu tak ma i /dev/ttyUSB0
to już historia. Pytanie tylko czy programy potrafiące współpracować
tylko z tą "historią" da się jakoś zmusić do współpracy z obecną wersją...

Pozdrawiam
Zbyszek