zfs - co to takiego?

Przemysław Kulczycki przemekkulczycki w gmail.com
Pią, 19 Sty 2007, 21:03:31 GMT

ZFS jest Ontopic - w końcu dotyczy też Ubuntu

Dnia 19-01-2007, pią o godzinie 21:38 +0100, CoSTa napisał(a):
> kurczę, czytam i czytam i niewiele z tego rozumiem, za trudne to dla
> mnie a ja tych lekko technicznych tekstów nie za bardzo chwytam. o co
> loto? ano o zfs (zeta file system, jakoś tak zdaje się to się zowie).

Zettabyte File System to pierwotna nazwa, teraz używa się tylko ZFS.

> ma być rzecz zaimplementowana w nowym macoesie i mnie zaciekawiła.
> tak czytając sobie to i owo wyszło mi na to, że rzecz na platformach
> linuksowych funkcjonuje już zdaje się od jakiegoś czasu

Nope. ZFSonFUSE jest w dopiero w fazie alfa i ja nie będę ryzykował jego
używania na codzień. Trochę lepiej stoi sprawa ZFS na BSD -
prawdopodobnie to od nich Apple wzięło nieco kodu.

> a tak w ogóle
> to się bodajże z solarisa wzięło (jak coś mieszam to przepraszam
> najmocniej).

Tak, ZFS jest dziełem Suna.

> help ze zrozumieniem jak to działa potrzebny. bo z tego co widzę, to
> to jest/będzie dla mnie jako makowca lekka rewolucja.

Oj tak, nie tylko dla makówek.

> czy ktoś z
> ubuntowiczów/linuksiarzy miał już okazję bawić się tym wynalazkiem na
> ten przykład z ciekawości?

Jeszcze nie, ale po sesji - czemu nie ;)

> sporo tu siedzących ludzików to bardzo
> doświadczeni linuksiarze, programiści i w ogóle kolesie z pieniędzmi,
> kobietami, winem... WRRRÓĆ! no, z charyzmą powiedzmy :)
>
> jak działają ichnie snpaschoty? czy ta technologia wymaga jakichś
> ultrapojemnych dysków, by jakoś te wszystkie dane ze snapschotów
> trzymać?

Z tego co wyczytałem to nowe i zmodyfikowane dane zapisywane są obok
istniejących i te stare są snapshotem. Wygląda na to że przy pełnym
dysku możliwość robienia snapshotów będzie ograniczona.

Lektura do poduszki:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS
http://64.233.183.104/search?q=cache:snz6iAHHqxcJ:pl.sun.com/feature/040914/index.html
http://zfs-on-fuse.blogspot.com/
http://www.opensolaris.org/os/community/zfs/

--
-\ Przemek Kulczycki <==> Azrael Nightwalker /-
-/ ex-prezes KNI AE Krk <--> tlen: azrael29a \-