[ubuntu-no] Nytt styre

Jo-Erlend Schinstad joerlend.schinstad at ubuntu.com
Fre 1. Nov 2013 11:11:53 UTC

Grunnen til at det ikke har kommet noe motsvar, er at jeg har ønsket å ikke
gi denne saken oppmerksomhet. Det eskalerer så veldig raskt og ingen er
tjent med det. Vi som er i kanalen vet hva som har skjedd, at det ikke på
noen måte handler om uenigheter og de fleste er nok enige om at det er best
å la denne saken bli ferdig snart – ikke minst for Roy sin del.

Jeg ønsker som sagt ikke å rippe opp i ting og jeg synes det er veldig rart
at Roy fremdeles holder på med dette. Det har ikke kommet noen protester i
kanalen, men tvert imot er det flere som har sagt seg enige i beslutningen.
Rent generelt kan jeg si at jeg har vært i kanalen siden begynnelsen av
2006 og at jeg ikke kommer på flere enn to eksempler på at folk har blitt
utestengt. Kanalen har for øvrig vært drevet på samme måte som den drives
nå, i 8 år, 39 uker og 2 dager og jeg ser ingen grunn til å endre på det på
grunn av en enkeltsak.

Roy prøver å skape et inntrykk av at jeg har begynt å kaste ut folk etter
eget forgodtbefinnende, men det stemmer ikke på noen måte. Det er kun Roy
som har blitt utestengt. Det finnes dessverre gode grunner til det og jeg
står for beslutningen. Det aller første jeg gjorde da denne situasjonen
oppsto for drøye tre måneder siden, var å kontakte Ubuntu IRC Council. Jeg
gjorde det nettopp fordi at det ikke skulle kunne oppfattes som at det var
gjort av personlige årsaker. Nå har Roy holdt liv i denne saken i langt mer
enn tre måneder, vi nærmer oss nok fire og jeg begynner å bli veldig lei.
Jeg har andre ting å bruke tid og energi på.

Jeg har sagt det til Roy ved flere anledninger; dersom han ønsker seg et
nytt møte med Ubuntu IRC Council, så kan han oppsøke dem og jeg skal stille
til møte sammen med alle andre som måtte være interesserte. Det er det som
er riktig fremgangsmåte.

Jeg vil avslutte med å si at det ikke er sånn at Roy ikke er savnet i
kanalen. Det er han. Av meg også. Han er en veldig flink fyr og det merkes
veldig godt at han ikke er der lenger. Men, for å si det litt diplomatisk;
det finnes flere ting å ta hensyn til. Teknisk kompetanse er ikke alfa og
omega i Ubuntu.

Med vennlig hilsen,

Jo-Erlend Schinstad