[ubuntu-no] Kontakt/leder?

Jo-Erlend Schinstad joerlend.schinstad at ubuntu.com
Ons 5. Jun 2013 15:04:17 UTC

Hei og beklager sent svar.

Først til den som spurte om jeg har tid eller fremdeles er opptatt; ting
kommer til å roe seg for meg i løpet av Juni og derfra vil jeg ha godt med
tid til å følge opp ting som før. Jeg er minst like entusiastisk over
Ubuntu som jeg noengang har vært, så det er ikke det det står på. :)

Det er spennende at det snakkes om styre da det viser at det i det minste
finnes _interesse_ for å organisere litt bedre, om enn kanskje viljen til å
gjøre alle de praktiske tingene muligens er noe lavere. Det er noe vi kan
jobbe med og som jeg forsåvidt har begynt litt på.

Min tanke er at synkronisering av arbeid fungerer dårlig i Ubuntu Norge
foreløpig og at møter og denslags ikke har noe for seg. Det ender med at få
møter opp, noe som bare skaper negativitet og som derfor gjør arbeidet enda
vanskeligere. Men det bør heller ikke være nødvendig at alle er der
samtidig. Vi har veldig gode verktøy for å jobbe asynkront; Launchpad.net.
Vi er tilgjengelige på mange kommunikasjonskanaler nå, men det er langt fra
alle som deltar på alle kanalene. Det er en ulempe. Vi bør bygge én
fellesnevner og etter min mening, bør det være Launchpad.net. Vi har bug
tracker åpen og tanken med den, er at det ikke først og fremst er
tradisjonelle software-bugs vi skal bruke den til, men for miljøet. For å
gi et eksempel, så tok jeg litt tak i hvem som har admin-tilgang til
forskjellige tjenester vi bruker og fant ut at det var _veldig_
uoversiktlig og at vi hadde forskjellig informasjon om det på forskjellige
steder. Derfor åpnet jeg en bug på det:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu-no/+bug/983617. Den var vel nesten
komplett da jeg var ferdig, men nå vet jeg at ting har endret seg etter
det. Det har for eksempel blitt lagt til nye foundere på IRC og admins på
Facebook. Det har også blitt gitt admin-tilgang til RoyK for hjemmesiden,
tror jeg. Det hadde vært veldig verdifullt dersom de som gjorde disse
tingene, selv oppdaterte den buggen. Da får jeg automatisk mail, sammen med
alle andre som ønsker den oversikten. Disse lenkene kan vi sende på IRC,
Facebook og overalt ellers og diskusjonene kan foregå der folk er og når de
har tid. Selve arbeidet og alle konklusjoner i diskusjoner, legges
imidlertid inn som kommentarer til relevant bug.

Ved å legge den typen ting inn som bugs, kan vi jobbe asynkront men likevel
oversiktlig med konkrete oppgaver. Du kan melde deg på en bug, så får du
epost når det skjer noe, enten det er status som er endret eller en ny
kommentar som er lagt til. I dette konkrete eksempelet er det ekstra
nyttig, siden det på flere av kanalene er flere som har mulighet til å
legge til nye admins. Hvis vi skal kunne holde oversikt over alt sammen, så
må vi nesten gjøre det på den måten.

Launchpad.net har også andre fordeler. Vi kan deligere oppgaver, vi kan se
hvem som gjør hva og eventuelt hva de ikke gjør, som fremgår av buggen som
handlet om månedlig nyhetsbrev. (Jeg har dårlig samvittighet for den). Alle
brukere på Launchpad.net har også automatisk en OpenID innlogging som for
eksempel kan brukes på en Ubuntu.no hjemmeside etterhvert og man kan legge
inn nøkler som kan brukes for å få tilgang til et delt lagringsområde, etc.

Kort sagt mener jeg at Launchpad.net er stedet vi virkelig samles, mens
IRC, Facebook og alle andre ting er noe som kommer i tillegg. Utfordringen
jeg har sett, er at mange av de nyere deltakerne ikke er kjent med
Launchpad.net og kanskje ikke bug tracking og liknende. Derfor har det vært
planen min å lage noe materiell spesielt designet for måten jeg ønsker at
vi skal bruke Launchpad.net på i Ubuntu Norge. Det er dessverre en
kjennsgjerning at det har vært mye som har kommet i veien det siste
halvåret, så den jobben har stadig blitt utsatt. Hvis noen kunne tenke seg
å bli med på det, så er det noe jeg setter stor pris på og noe jeg tror at
vi alle kan ha godt utbytte av.

Jeg mener at det er overdesign å velge et styre som ikke når frem til
miljøet fordi vi er for dårlige til å kommunisere. Så la oss starte med å
få alle interessenter over på Launchpad.net, utvikle våre evner til å
kommunisere internt og så kan vi se på hvordan vi skal organisere Ubuntu
Norge 2.0 når snøballen begynner å rulle.

Med vennlig hilsen,

Jo-Erlend Schinstad