[ubuntu-no] Kontakt/leder?

Jo-Erlend Schinstad joerlend.schinstad at ubuntu.com
Tor 22. Nov 2012 21:59:53 UTC

2012/11/19 Roy Sigurd Karlsbakk <roy at karlsbakk.net>

> Jeg var visst ikke medlem før nå, så jeg fikk denne videresendt. At det
> skal ta 10 timer i uka, minst, å være pressekontakt og tilsvarende for
> Ubuntu Norge, finner jeg noe vanskelig å svelge. Ubuntu Norge er jo ikke
> omtalt i mediene ukentlig, kanskje månedlig om vi er heldige. Blir det ikke
> da litt vel overdrevet å snakke om noe som tilsvarer drøyt en kvart
> stilling for dette vervet?

Ti timer var kanskje å ta i som et "krav". Men det er jo mye mer enn bare
presse, som foreløpig egentlig er et ikke-tema. For eksempel bør det være
et hovedmål for oss å gjenvinne status som offisielt LoCo team. Det vil
kreve endel rapportering av aktiviteter, som i sin tur vil kreve at vi
klarer å faktisk ha noen aktiviteter. Det er de tingene jeg ser for meg vil
ta nokså mye tid, for det har vært vanskelig tidligere. For å få det til,
tror jeg at det vil være nødvendig å gjøre endel ting for å synliggjøre
aktiviteten i miljøet. Sånn som det er nå, er det veldig vanskelig å få noe
inntrykk i det hele tatt. Det er en av de tingene jeg har ønsket å oppnå
ved å ta i bruk bug trackeren til sånt. Det vil både bidra til å
synliggjøre hvem som gjør hva, men vil også la oss definere små og større
oppgaver som folk kan hive seg over når det passer. Men det hjelper så lite
hvis folk ikke bruker bug trackeren selv. Det å dra i gang sånne rytmer og
vaner, er ganske tidkrevende.

Vi er også svært fragmenterte. Det er endel som bare er på IRC, bare på
Facebook, bare på mailinglisten eller bare på forum. Det gjør det litt
ekstra vanskelig å dra i gang ting, fordi vi ikke kan kommunisere
ordentlig. Vi kan heller ikke vite hvor mange vi er, eller hvem som er i
hvilke kanaler. Vi har for eksempel ingen kontroll på denne listen, fordi
den tilhører en gmail-konto som ingen lenger leser. Jeg brukte noen uker på
det tidligere i år, uten at jeg lyktes i å få Canonical til å overføre den.
Jeg skal ta tak i det igjen.

Det er veldig mange ting som krever mye mer tid enn man skulle tro. Og jeg
tror at hvis vi skal kunne bygge et skikkelig aktivt miljø, så er det
nødvendig å gjøre nokså mye. Og da er ikke egentlig ti timer så veldig mye.

Mvh

Jo-Erlend Schinstad
Et HTML-vedlegg ble skilt ut...