[ubuntu-no] Ubuntu 12.04 er vår "XP"

Jo-Erlend Schinstad joerlend.schinstad at gmail.com
Fre 28. Okt 2011 20:38:08 UTC

Tenkte jeg skulle skrive litt om Precise Pangolin, som antakeligvis blir
kjent som Ubuntu 12.04LTS og som sannsynligvis slippes løs Torsdag 26.
April.

Det har vært nokså mye frustrasjon rundt 11.10 og det har vært gode
grunner til det. Hovedårsaken er dårlig kommunikasjon fra Canonical, for
de som har fulgt godt med, ville ha visst at perioden mellom 10.04 til
12.04 ville bli turbulent. De som ville foretrekke å ha et stabilt og
svært godt system, burde ha stanset på 10.04 og ventet på 12.04. Det
burde ha vært kommunisert mye bedre. Problemene vi har hatt underveis,
har alle med innsikt kunnet forutse. Samtidig ønsker vi naturligvis at
så mange som mulig skal være med på mellomversjonene sånn at Ubuntu kan
bli så godt som det kan, så raskt som det kan. Det skjer ikke av seg
selv. Hvis ingen vet om feilene, så er det ingen som fikser dem heller.

Men hvorfor måtte det være sånn? Jeg skrev i emnet at 12.04 blir vår XP.
Det er ikke en urimelig sammenlikning. For det første blir 12.04 støttet
i fem år. Vanlige utgivelser støttes bare i halvannet år og tidligere
har LTS-versjoner bare vært støttet i tre år. Nå er det altså fem år.
Men dette er også en voldsom oppgradering av plattformen, på samme måte
som XP var en overgang fra MS-DOS til NT. Alle vet hvor seiglivet
Windows XP har vært og det har ikke vært uten grunn. Det fikk ingen god
start på livet sitt, men etter noen service packs, så ble det et veldig
godt system -- for sin tid, som var lenge før Ubuntu startet. Til
sammenlikning har Ubuntu hele tiden basert seg på Gnome 2, som var en
teknologi som var inspirert av Windows 95. Gnome 3 er inspirert av alt
som har skjedd siden nittitallet, inkludert Webben, Windows, OS X,  KDE
og naturligvis i svært stor grad, Gnome 2. Gnome 2 levde godt i over ti
år og i slutten av sitt liv, ble det oppfattet som et meget
brukervennlig system. Systemet i seg selv var langt fra brukervennlig,
men mengder av hacks og workarounds gjorde at det kunne oppleves som
brukervennlig så lenge man ikke behøvde å fikse på noe. Likevel har det
fremdeles vesentlige feil, som ingen etter mange, mange år, har klart å
fikse. Et eksempel på det vises tydelig i denne buggen:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-panel/+bug/44082

Noe så enkelt som å få ikonene til å ikke bevege seg rundt på helt
tilfeldig vis, har vist seg å være ekstremt vanskelig å fikse. Hvorfor?
Fordi Gnome Panel 2 var voldsomt utviklingsfiendtlig. Jeg kastet bort
over en måned av mitt liv på å sette meg inn i det, men jeg fikk aldri
produsert én linje produktiv kode. Til sammenlikning brukte jeg mindre
enn én time fra jeg begynte og til jeg hadde produsert min første
indikator. Det sier noe om den voldsomme forenklingen vi er i ferd med å
gjennomføre overalt i Ubuntu. Det sier enda mer om hvor voldsomt
komplisert Gnome 2 var, selvom det til slutt ble ganske enkelt å bruke.
Det var jo heller ikke alltid sånn. Da Gnome 2 ble lansert, så kunne du
ikke redigere menyene. Du måtte skrive .desktop-filene manuelt.
Etterhvert fikk vi et verktøy som forenklet oppgaven, men det tok flere
år. Nå må du gjøre det samme for å legge til Quicklists i oppstarteren
(Launcher) som finnes på venstre side av skjermen. Men vi har allerede
minst fire grafiske programmer som automatiserer det. Ingen av dem er
installert som standard og det er fordi at de er altfor spesialiserte.
Vi ønsker oss et mer fleksibelt verktøy for å tilpasse desktopen. Men
det er ingenting som er så vanskelig som å gjøre ting enkelt og vi har
mer lyst til å bruke tid på å gjøre jobben skikkelig enn å lage raske
verktøy for å jobbe rundt problemene. Det er nemlig snarveien til et
overkomplisert system og Ubuntu skal være selve symbolet for
brukervennlige systemer.

I Ubuntu 11.04, hadde vi støtte for både Gnome 2 og Gnome 3. Det ga et
helt feilaktig bilde av virkeligheten. Gnome 2 er lagt død og det finnes
det voldsomt mange svært gode grunner til. Det har aldri vært et
alternativ for Ubuntu å gå bort fra Gnome og det betyr at vi før eller
senere måtte portere til Gnome 3. Det kunne kanskje ha vært smartere å
brekke alt samtidig, men det ville ha betydd at vi mistet mange tusen
utviklere, men ikke minst avanserte brukere, som igjen betyr at
sluttresultatet ville ha blitt betraktelig dårligere. Ja, det har vært
problematisk. Ubuntu 11.04 og 11.10 har utvilsomt vært de dårligste
versjonene i Ubuntus historie, sett i forhold til stabilitet og oversikt
og vi skal være glade for at det er minst ti år til neste gang, hvis det
overhodet blir nødvendig å gjøre noe sånt igjen. Det er ikke sikkert.
Men det er bugrapporter som fikser feil og hvis vi hadde gjort det på
den "riktige" måten, så ville vi ha mistet 90% av dem.

12.04. Endelig snakker vi om finpuss igjen. Nå skal alle de gamle og
nyttige dialogene erstattes med like nyttige dialoger i et moderne
system. Disse er veldig synlige elementer, men de tar ofte bare et par
timer å lage -- for vi har lært av de siste ti årene og vet nøyaktig
hvordan de skal være. Derfor vil utvilingen på dette området gå voldsomt
raskt. Utvikling av programvare har blitt ekstremt mye enklere og i
løpet av de neste seks månedene, vil vi fokusere veldig mye på akkurat
det. Selv jobber jeg med å konvertere Quickly og det er voldsomt
kjedelig, men til gjengjeld har jeg gleden av å få teste hvordan
programvareutvikling vil foregå i 12.04 og det er nydelig. Det er
strømlinjeformet, plattformuavhengig, fleksibelt og med en enkel
eleganse som jeg ikke har sett maken til. Jeg er ikke helt objektiv, men
jeg mener det i fullt alvor. For den som har vegret seg for å bli
bidragsytere, eller bare utsatt det litt, så har tiden kommet. Sett deg
inn i den nye plattformen og glem den gamle. Lek med teknologien og gled
deg til 12.04!

Nå skjer det.

Jo-Erlend Schinstad