[ubuntu-no] Noen som har glemt møtet?

Man Eating Duck maneatingduck at gmail.com
Man 6. Jun 2011 19:36:17 UTC

2011/6/5 Jo-Erlend Schinstad <joerlend.schinstad at gmail.com>:
> Vi hadde avtalt møte på IRC idag kl. 12:00. Vi mangler
> viktige personer! Jeg for min del, har ikke dårlig tid, så
> vi kan godt vente litt for min del, men jeg synes det er
> litt viktig at vi husker på dette.
>
> På an! :)
>
> Jo-Erlend

Hei! Jeg har egentlig ikke noe med dette å gjøre, beklager om jeg
blander meg inn, men tror jeg kan gi dere et par tips om gjennomføring
etter å ha vært med på et par møter av denne typen. Dette virker
kanskje litt voldsomt, men gjør at selve møtet blir raskt og
effektivt:

* Rent chat-møte kan fort bli veldig rotete. De jeg var med på brukte
en kombinasjon av voip og chat med stort hell, mer om dette nedenfor.

* Avtal tidspunkt som passer for alle, og få bekreftelse fra
deltakerne. Bekreftelse er bindende og man skal være punktlig. Det er
respektløst å la ti andre vente på at du lager deg kaffe.

* Deltakerne bør sitte komfortabelt på et stille sted og ha møtet i
fokus. En av grunnene til at noen foretrekker videomøter er at det til
en viss grad hindrer deltakerne i å spise eller være opptatt med andre
ting. Headset må brukes for å unngå feedback.

* Møtet må ha en møteleder, han bør ha ledet møter før.

* Møtet må følge normal møtestruktur, det vil si at møteleder følger
agenda, bestemmer talerekkefølge, gir ordet til innlegg og replikk, og
kjører eventuelle avstemninger.

Det kan være veldig effektivt å kjøre dette som et telefonmøte med
tegn over chat. Firmaet jeg var i møte med brukte Skype, men jeg mener
at det finnes xmpp-klienter som håndterer telefonmøter.

Tegngivning og stemmegivning gjør man via chat. IRC passer fint for
denne gjengen, gjerne med en egen kanal dedikert til møtet. På chat er
det *kun* lov til å be om innlegg/replikk og stemme, å komme med selve
innlegget/replikken/kommentar/OT i chat er forbudt. Lyd-møtet skal
være i fokus.

Møteleder presenterer hvert punkt på agendaen, eller ber en annen
deltaker om å gjøre det om det passer bedre. Man snakker kun en om
gangen, og kun når man har ordet. Møteleder har lov til å avbryte om
person med innlegg vandrer litt i temaer eller en replikk tar litt av.
Deltakere kan også be om kommentar fra andre deltakere.

"Tegn" man kan gi er:

* Innlegg. Her har man et innlegg i forhold til gjeldende sak, det kan
også være en lengre kommentar til et tidligere innlegg.

* Replikk. Dette er en kort replikk til ett punkt i en bestemt persons
innlegg. "Replikk til Jo-Erlend". Replikker går foran neste innlegg.

* Saksopplysning. Om en person kommer med rene faktiske feil som er
relevant for et innlegg kan man ta time-out og forklare det, møteleder
avbryter innlegger og gir ordet videre midlertidig.

* Stemmegivning på oppfordring fra møteleder. Kun ja/nei er gyldig
her, om man har innlegg skulle man ha kommet med det før :)

* Borte/tilbake. Man bør sette av tid slik at man ikke blir
forstyrret, men plutselig brenner det i trappa eller skriker på
barnerommet.

Korte møter med kun ett punkt trenger ikke være så formelle eller gå
over audio. Framgangsmåten beskrevet over virker kanskje komplisert,
men det funker overraskende bra for lengre møter, og kan fint erstatte
IRL-møter selv med forholdsvis mange deltakere og stor agenda.

Puh. Dette ble litt lengre enn påtenkt, men håper det kan være til hjelp :)

--
Anders Skogheim Liane