[ubuntu-no] Jeg husket en drøm, for en gangs skyld...

Jo-Erlend Schinstad joerlend.schinstad at gmail.com
Søn 11. Apr 2010 06:24:08 BST

Jeg våknet og jeg husket en drøm. Jeg sto foran Oslo S og det var
release party for lucid. Jeg forklarte Ubuntu for et folkehav. Det var
en morsom drøm. Jeg er fremdeles jævla trøtt, så dere får unnskylde at
jeg ikke har tenkt gjennom dette så godt. Men det var noe som slo
meg... Det er ikke alle idag som vet, eller tenker over at internet og
datamaskiner og programvare, _ikke_ er en oppfinnelse. Mange tror at
Microsoft eller Apple fant på alt sammen. Sannheten er at det var en
vitenskap inntil for noen få dekader tilbake i tid, da noen plutselig
så at de kunne tjene messevis av penger på å fjerne innsikt.

Pascal lagde sin datamaskin på sekstenhundretallet. Når alt kommer til
alt, er det her PCen kommer fra. Gamle Unix-systemer var levert med
åpen kildekode, ikke fordi leverandørene var idelologisk anlagt, men
fordi maskinvarene var så forskjellige, at programvaren måtte
kompileres for hver arkitektur. Xerox lagde musa og det grafiske
brukergrensesnittet. Apple bøffa det. Microsoft bøffa Apples tanker.
Midt oppe i det hele fantes MIT som jobbet med sine egne idéer, som
til slutt ble det vi kaller for X.org og fri programvare. Richard
Stallman ble en viktig brikke og startet på sitt GNU operativsystem og
ti år senere, ble Linus Torvalds motvillig og tilfeldigvis en viktig
del av det. Han trodde aldri at han skulle oppnå noe så stort og
mektig og profesjonelt som Richard Stallman klarte, i følge hans egne
ord. Linux ble født på min ellevte bursdag og er fremdeles en del av
min hverdag.

Poenget mitt er at historien er mer komplisert enn den blir presentert
som og at tanken om et vitenskapelig basert operativsystem ikke oppsto
med Ubuntu eller Linux, men med Richard Stallman. Og tanken oppsto
bare fordi noen var villige til å gjøre det ikke-vitenskapelig. Det er
forøvrig også forklaringen på at Gnome ikke bruker Qt, men GTK; de
ønsket seg et fullstendig vitenskapelig basert system å basere sine
systemer på. Nå tillater også Qts lisens fullstendig vitenskapelig
programvare, men på den tiden var lisensen begrenset. Miguel de Icaza,
om vi nå ikke alltid er enige med hans filosofier, hadde rett i den
tanken.

Apropos tanke. Dette var min. Jeg håper dere sov like godt i natt som
jeg gjorde.

Med vennlig hilsen,

Jo-Erlend Schinstad