[ubuntu-no] Ubuntu Norge @ Digi + Ubuntu 9.10 lansering og feiring i hele Norge

Rubén Romero y Cordero huayra at ubuntu.com
Tor 22. Okt 2009 02:12:06 BST

Hei,

= Digi-TV =

Neste uke skal Digi-TV lage og publisere en sending med en introduksjon i
hva GNU/Linux er og en gjennomgang av Ubuntu 9.10 som kommer om en uke
(29.10.2009)

Se denne lenken for mer informasjon:
http://www.digi.no/826356/hva-lurer-du-paa-angaaende-linux

Det er mange spørsmål som skal adresseres og vi dokumenterer prosessen i vår
wiki: https://wiki.ubuntu.com/NorwegianTeam/PR/Karmic/DigiTV

Om du kan se gjerne over spørsmålene som er blitt gjort hos Digi og skriv
dem inn i wikien. I løpet av de nærmeste dagene skal vi finne løsninger for
ALLE disse problemstillingene. Kom innom #ubuntu-no @ IRC FreeNode nettet
søndag kveld om du vil være med å løse noen av disse spørsmål eller har
forslag for selve presentasjonen/opptaket. For dette kan du også bruke
wikien om møte tidspunktet ikke passer.

I den anledningen vil jeg invitere folk til å melde seg for å stille opp til
selve opptaket. Send en epost til min adresse ( huayra _ at t ubuntu d_0.t_ com
) med en liten intro om deg selv og svar på følgende spørsmål:

* Hvor lenge har du brukt GNU/Linux og hvor lenge har du brukt Ubuntu?
* Hvor lenge har du brukt GNU/Linux som Desktop?
* Hva jobber du med?
* Har du presentasjons erfaring?
* Er du involvert på direkte eller indirekte med Ubuntu Norge og/eller den
globale Ubuntu Community?
* Hva er din standpunkt om GNU/Linux og fri programvare contra OpenSource?
* Hvorfor skal du bli med på sendingen til Digi TV?
* Er du ledig i begynnelsen av neste uke (i Oslo sentrum)?

Vi oppfordrer jenter til å være med å synliggjøre kvinner som jobber, bruker
og/eller er aktive innenfor friprog, og har en forkjærlighet for Ubuntu som
distro og community til å være med på dette. Gutta kan selvfølgelig være med
også :-)

Om du vil engasjere deg så har du sjansen til å gjøre det nå!

Noen få blir plukket ut til dette, men jeg kan garantere at alle som melder
seg kommer til å få et svar selv om de ikke blir med. Jeg takker dere alle
på forhånd!

= Lanseringsfester =

Ellers vil jeg melde om at det er sannsynlig at vi holder lanseringsfester
for Ubuntu 9.10 aka Karmic Koala her:
* Bergen
* Gjøvik
* Grimstad
* Kristiansand
* Oslo (bekreftet)
* Tromsø (bekreftet)
* Trondheim

Jeg ber folk/entusiaster om å bekrefte deres deltagelse på de forskjellige
arrangementene så fort som overhodet mulig. Det er viktig å få dette ut til
media og mailing lister slik at folk får vite om arrangementene lokalt.
Marketing materiell må lages og flotte LUG eller organisasjones logoer er
bare en fordel å ha også :-)

Husk at dette MÅ ikke nødvendigvis  være eksklusivt for Ubuntu. Det kan være
et friprog arrangement eller hva dere selv vil få det til å være. Ideen er å
samles for å ha det gøy med andre som har interesse av å fremme fri
programvare.

Om du bor i en av disse stedene eller et annet sted og har lyst til å
engasjere deg for å få til en release party send gjerne en epost til meg så
skal jeg sørge for at du kommer i kontakt med andre som også er i nærområde
eller kan gi deg råd om hvordan du kan arrangere noe selv. Kun handling og
samarbeid fører oss videre!

Du kan også bruke wikien eller forumet for å melde fra om din delatgelse
eller for å organisere eventene ytterligere:
 *  Wiki:
https://wiki.ubuntu.com/NorwegianTeam/Arrangementer/KarmicReleaseParty
 * Forum: http://forum.ubuntu.no/viewtopic.php?f=1&t=2688

Generelle forslag for aktiviteter under en release fest (basert på Oslo
erfaringene siden 2006):
 * Installasjonshjelp for de som trenger det eller vil prøve Karmic eller
andre distroer (f.eks. Fedora, OpenBSD eller CentOS) om folk kan/vil/gidder
å installere det (husk å brenne CD'er eller ha en PXE boot server med images
og ordne Internett tilgang)
 * Workshops (f.eks. "Hvordan bruke GPG i praksis")
 * Foredrag om Ubuntu eller friprog
 * Foosball tournament (i sammarbeid med http://www.foosball.no)
 * Mat+drikke (Pizza+Ubuntu Cola) om sponsing kan fåes
 * Vafler + kaffe (om noen gidder å lage det). Som regel kan dette ordnes
gratis
 * Ubupils etterpå for de som er der så lenge, har anledning og ikke har noe
imot alkohol. For andre er brus eller vann allti en mulighet.

Om du får til en samling ta et gruppebilde :-) Det er jo trøss alt bare for
gøy dette her! Send gjerne en lenke til lista så kan vi gjøre det en del av
samlingen ;-)

i løpet av førstkommende fredag vil det bli sendt informasjon om
arrangementene til flere mailister i Norge, media og andre interesse
organisasjoner. Vennligst bekreft din (eller din gruppes) deltagelse innen
fredag kl 20.00. Bekreftelser som kommer senere enn det tidspunktet blir
ikke med i vår pressemelding (den er ikke laget enda, så om noen vil ta tak
i dette er det også mulig å gjøre det).

Jeg ser frem til å få respons på dette og at flere engasjerer seg: Husk at
ting skjer ikke før du selv gjør noe!

Med vennlig hilsen,

Rubén Romero
https://launchpad.net/~huayra <https://launchpad.net/%7Ehuayra>