[ubuntu-no] Voldsomme reaksjoner på spam-meldingen.

Jo-Erlend Schinstad joerlend.schinstad at gmail.com
Ons 11. Nov 2009 15:37:44 GMT

Det er selvsagt frivillig å være medlem av denne listen. Du kan melde
deg ut når du vil, men du må gjøre det selv. Det var derfor du måtte
lage passord da du meldte deg på listen. Du finner lenken i bunnen av
alle meldinger sendt til listen.

Bare for å gjenta: dette er ikke reklame fra Ubuntu eller Ubuntu.no.
Helsekost.tk har misbrukt listen vår. Jeg har vært medlem av denne
listen i noen år nå og dette er første gang jeg har opplevd det. Fra
mitt perspektiv, virker det altså fullstendig urimelig (på grensen av
sinnsykt) at det skal komme et ras av klagemeldinger på dette. Én
unyttig epost i løpet av tre år, er ikke på noen måte nok til at jeg
ville vurdere å melde meg ut i hvertfall.

Men det kan jo også bety at vi har fått mange nye medlemmer i det siste
-- kanskje i forbindelse med slippet av Karmic? -- som tror at dette
hender ofte, kanskje til og med flere ganger i året og eventuelt at det
er Ubuntu.no som står bak. I såfall er vel reaksjonen litt mer
forståelig. Det er alltid hyggelig når det kommer nye mennesker til og
jeg synes det er trist hvis folk føler for å melde seg ut av samfunnet
vårt pga én enkelt melding fra én enkel, anonym avsender i verden.

Ulempen ved å ha et åpent samfunn, er at ikke alle mennesker oppfører
seg uklanderlig til enhver tid. Det er sub-optimalt, kanskje, men jeg
synes det er verdt det likevel. Det som forundrer meg, er at så kraftig
eksponerte epostlister som lists.ubuntu.com, ikke mottar mer søppelpost.
Jeg tror faktisk dette er første gangen jeg har opplevd det på noen
liste og jeg er på en del. Det må være noen veldig, veldig gode
spamfiltere i bruk.

Med vennlig hilsen,

Jo-Erlend Schinstad