[ubuntu-no] Re: Forsvunne opsjoner i Nautilus

Sigurd Gartmann sigurd-ubuntu-no at brogar.org
Fre 10. Jun 2005 07:30:11 CDT

Carl-Erik Kopseng <kopseng at stud.ntnu.no> ytret 2005-06-10 02:03:

> Undersøkte litt mer og fant jo ut at det var som  jeg trodde; Nautilus
> har trevisning. Det jeg ikke skjønner er hvorfor dette er gjort så
> klønete!

Klønete for deg, som er vant til noe annet.

> [...]
> som gir såkalt sidepane.
> I Steder -> Hjemmekatalog (ev. Skrivebord/Datamaskin) er ikke
> "--browser" satt, og dermed får man et program opp som *nesten* er likt,
> men ikke helt. Dette må jo forvirre de som er nye til systemet! Og det
> er vel nettopp det Ubuntu skal bøte på, er det ikke? Når det da ikke
> heller gis noen muligheter for å få den oppførselen brukeren forventer
> må det jo komme misforståelser, som nå. Et uniformt brukersnitt er
> alfa-omega i designen, og generelt er Ubuntu veldig bra på dette, men
> noen steder synes jeg det skorter litt...

Brukergrensesnittet er nok mer uniformt enn du tror. Et uniformt
brukergrensesnitt betyr ikke det samme som at et program ser
likt ut hele tida. Spatial Nautilus er laget nettopp for at det
skal bli muligheter for forskjellige innstillinger per mappe,
ikke bare bakgrunner og om du skal ha listevisning, men også
hvor en mappe dukker opp på skjermen når den åpnes.

Dette er «helt riktig» i følge brukergrensesnitteoretikere (ikke
bare i Gnome). Hva som ikke er helt bra er at Ubuntu har valgt
at mapper lukkes når nye åpnes. Dette er nok også med på å skape
forvirring som du sier, siden du tror du er i browse mode.

--
/ sigurd