[ubuntu-no] Hvor mange brukere er vi?

Karianne ubuntu at simira.net
Lør 4. Jun 2005 15:49:01 CDT

Bosse Klykken wrote:

> Vi delte ut ~5500 CDer på TG05, men har ikke noen oversikt over hvor mange
> som faktisk endte opp med å bruke det aktivt. Dersom 10% av deltakerne
> ble /interessert/ i Ubuntu (og Linux generelt) som en følge av utdelingen,
> mener jeg at det i hvert fall var verdt slitet og tollkostnaden. :) Det
> ble noen Warty-CDer til overs, og de deles nå ut til kursdeltakere hos
> Linpro.
>
> Jeg regner med at TG og Canonical inngår en ny avtale om utdeling på TG06,
> samtidig som vi prøver å øke fokuset på fri programvare betraktelig. Vi
> [...]

Mark tar gjerne en slik tur, hvis han har anledning til det. Som flere
alt vet, skal han på skolelinux-utviklersamling i Bergen neste helg.

Når det gjelder tall og brukere, så har Ubuntu gjennom Shipit mottatt
1089 ordrer. Dvs. enkelte ordrer. Et par av dem er på tusen eller mer
(TG,  Tollef Fog Heen som jobber for Canonical), noen få på hundre +, og
resten på 1 til 10. Mako (Benjamin Mako Hill, Canonical) mente at
snittet ligger på 10-15, så da kan man gjøre hoderegningen selv. Hvor
mange av disse cd-ene som blir distribuert til noen som tar dem (eller
Ubuntu) i bruk, kan man jo spørre seg om. Jeg tror ikke det er så mye
som halvparten (ref. kommentar om TG), men samtidig er det noen brukere
som nøyer seg med å laste ned.

Alt i alt, er nok Ubuntu uansett blitt relativt populær blant
linux-brukere, samt en del nyrekrutterte, og vi satser jo selvfølgelig
på at den bare vokser. :-)

-Karianne