[ubuntu-no] [Fwd: Ubuntu]

Trond Thorbjørnsen trond.thorbjornsen at sos-rasisme.no
Man 8. Aug 2005 05:05:35 CDT

Hei Karianne!

Jeg monterer mappen med nfs, i fstab har jeg følgende:
annenmaskin:/annenmaskin/home  /annenmaskin/home nfs users,noauto,rsize=8192,wsize=8192,intr
Jeg må også ha samme 'uid' for brukeren på begge maskinene.

Da monterer jeg opp home med mount eller i gnome, og bruker rsync som
synkroniseringsverktøy, for eksempel:

rsync -avz /home/tt/e-post/* /annenmaskin/home/tt/e-post/

Jeg har laget et skript der jeg synkroniserer fra de aktuelle mappene hos
meg til de samme mappene på den andre maskinen.
Dette gir ikke mye kontroll, men det er helt greit for meg - fordi jeg
stort sett jobber på den bærbare.

En liten sak i forhold til montering: Gamin løper litt løpsk i monterte
systemer. I utgangspunktet holder gamin seg unna /mnt/ og /media/, men
hvis man velger andre løsninger, må man ha en liten fil på
hjemmeområdet, '.gaminrc':

#.gaminrc
# configuration for gamin
# Can be used to override the default behaviour.
# notify filepath(s) : indicate to use kernel notification
# poll filepath(s)   : indicate to use polling instead
poll /sosau/*

-Trond

 Sun 07. Aug 2005, Karianne skrev:

> God sommer og, takk for sist. Kjekt å see det nye websidene til
> ubuntu.no. Dersom det blir en ubuntu bruker gruppe i Trondheim blir eg
> gjerne med i den, kunne vært kjekt å få litt hands one hjelp av noen som
> har god peiling.
>
> Min ubuntu arbeidstasjon har stått tilkoblet på internett sinden warty
> kom ut, og er like frisk og rask enda. Har ikke tatt bruk for den årlige
> XP formateringa som har blitt en tradisjon. Har en bærbar også med
> ubuntu, som fungere fint. Lurer på om det finnest en god måte å
> [...]

Trond Thorbjørnsen
Leder
SOS Rasisme i Norge

PB 9427, Grønland
0135 OSLO

Besøk oss i Brugata 14, 0186 Oslo (Samme bygg som 7 Eleven)

telefon: 23 00 29 00
direkte: 23 00 29 03
faks: 23 00 29 01
mobil: 90 61 84 93

e-post: trond at sos-rasisme.no

Bli med i SOS Rasisme:
http://sos-rasisme.no/blimedlem/

Bli aktiv i SOS Rasisme:
http://sos-rasisme.no/bliaktiv/

SOS Rasisme er Norges eneste landsdekkende demokratiske medlemsorganisasjon som bruker alle krefter på kampen mot rasisme og nazisme. Vi har over 30.000 medlemmer og 90 lokallag.