Ubuntu-NL Verzamelmail, Volume 161, Nummer 4 // UPDATE

jan vanhaaster janvanhaaster op hotmail.com
Di Feb 12 11:18:05 UTC 2019

Onderwerpen van vandaag:

   1. probleem installeren (jan vanhaaster)
   2. Re: probleem installeren (Patrick Coeman)

Message: 1

Op dit moment heb ik een HD met Ubuntu 12.04 (32 bits). Ivm beperkte specs hardware niet verder ge-update, en functioneerde trouwens toch perfect.
Vervolgens werd de hardware onlangs terminaal, heb daarom de HD uit de kast gehaald en geplaatst in een vergelijkbare pc-kast.
Kwam er daarna achter dat de specs van die kast (processor, RAM) lager waren: systeem werkt wel, maar is bijna onwerkzaam traag.
Heb daarom alle data via een externe HD op een andere computer gezet; en wil deze oude pc-kast nu updaten met een Lubuntu (18.10 32bits).
Ik heb nl. nog een vrijwel nieuw toetsenbord/muis/geluidsboxen plus een vlak scherm; en ik weet wel iemand die hiermee nog blij zou zijn.

Dus eerst een bootable USB-stick gemaakt met Lubuntu 18.10 32 bits.
Kwam er vervolgens helaas achter dat dat 'm waarschijnlijk niet gaat worden: je komt niet in de BIOS/boot-menu want daar zit een password op (wist niet eens dat dat kon....).
Nu heb ik online wat gezocht, daar staan weliswaar een aantal opties op hoe die te omzeilen maar gezien de complexiteit daarvan vallen die af, ik heb geen zin om in de kast dingen te gaan slopen/veranderen. Ook vond ik sommige oplossingen via siftware maar die gingen mij allemaal ver boven mijn pet; ik ben nl. gewoon een simpele gebruiker en geen expert.

Vervolgens opgezocht of je zo'n Lubuntu niet direct kan installeren vanaf een online-source (netboot ?). Helaas wel Ubuntu's gevonden die je direct vanaf een website kan installeren maar geen nieuwere Lubuntu.

Ik heb nu dus de volgende vragen:

1) heeft iemand een eenvoudige simpele te begrijpen methode om die USB-stick toch te kunnen gebruiken om Lubuntu te kunnen installeren ?
2) heeft iemand enig idee hoe/waar je eventueel direct via internet een Lubuntu 18 kan installeren ?
3) er zit een significant verschil tussen Lubuntu 18.04 LTS en 18.10. Er wordt online gesuggereerd dat de 04 wel, en de 10 misschien minder geschikt is voor oudere computers. Heeft iemand daar ervaring mee, kennis over ? Het gaat dus sowieso om de 32 bits versies.

met vr.gr.
en bij voorbaat dank voor alle gewaardeerde input !

Jan
------------------------------
Message: 2

Maak je pc open en haal de batterij los va' je moederbord of ontkoppel de accu. Wacht een 15 a 30 minuten en normaal is je bios dan verlost van dat paswoord en is de biod gereset en staat in factory settings. Succes.

Mvg,
Patrick Coeman
----------------------------------
Message 3 UPDATE

Online stond de tip van de batterij eruit halen ook al, maar met wisselend succes.
Uiteindelijk gedaan, uur gewacht, en ja, BIOS was weer bereikbaar.
Helaas bleek vervolgens een USB-stick boot onmogelijk, dus iso op DVD gebrand (kostte door verschillende problemen nogal wat tijd).
Vervolgens liep de boot vast, online hulp gezocht: bekend probleem omdat linux dan denkt dat er een floppy is; BIOS aangepast en weer opgestart:
probleem opgelost (2x) maar 1 probleem bleef: loopt vast op intel soundcard (on board); weer online hulp gezocht:
vele oplossingen maar alleen voor als je systeem al geïnstalleerd is, blijkbaar een bug tussen hardware en Lubunutu 18.10
Daarom maar Lubunutu 18.04 LTS iso gedownload en op DVD gebrand; wederom opgestart, kreeg dezelfde fout-melding
echter, waar foutmelding 18.10 wit op zwarte pagina stond (en niet verder ging), bij 18.04 verscheen ie heel licht op een schijnbaar normale pagina, en verdween na enige seconden...
Installatie ging daarna wel verder: heb nu dus een succesvolle installatie van Lubuntu 18.04 LTS
systeem werkt perfect, en vind de indeling (wat waar te vinden is) zelfs stukken beter dan de oude Ubuntu 12.04 LTS die ik voorheen draaide ­čśŐ