Vraag: opwaardering 1204 naar 1404.

Jaap Woldringh jjhwoldringh op ziggo.nl
Vr Aug 15 11:54:33 UTC 2014

Op 15-08-14 om 02:09 schreef Eddie:
> [...]
> in 1204.
>
> Dit opwaarderen ging met succes.
>
> Nochtans, naar mijn beleving gaat het opstarten (van programma's in de
> starter) traag.
>
> Deze zelfde traagheid zie ik ook bij het zoeken / invullen van een
> programma in Dash home en bij opnieuw inloggen, indien 1404.1 ''in
> slaap is gevallen''.
>
> Heeft dit wellicht te maken met de ''swapneiging'' in 1404.1 die te
> hoog ingesteld is??
>
> Hoop dat ik geen ''jibberisch'' schrijf en dat er een antwoord op mijn

Hallo Eddie,

Bij mij valt de snelheid juist op, maar ik vind 14.04 minder stabiel dan
12.04 (ik heb zelfs de schijven gecontroleerd, en moet dit nog met het
geheugen doen). Ik vrees dat er aan 14.04 minder aandacht is besteed dan
indertijd aan 12.04.

Dit gezegd hebbende: als je niets aan de instellingen verandert, zoekt
Ubuntu niet alleen de computer af naar bestanden, maar ook het internet,
zoals op Amazon. Dit houdt natuurlijk behoorlijk op.
Onder andere daarom heb ik o.a. de privacy-instellingen gewijzigd: Dash
 > Systeeminstellingen>Beveiliging & Privacy>Bestanden & Toepassingen
heb ik op Uit gezet. In het tabblad Zoeken heb ik Internetzoekresultaten
meenemen op UIt gezet. Omdat Canonical dit allemaal gratis ons ter
beschikking stelt, heb ik in het tabblad Diagnostiek Foutrapporten naar
Canonical sturen aangevinkt (gelaten). Kans ook dat eventuele fouten
zullen worden hersteld.

Of je dit allemaal ook wilt doen, dat ligt helemaal aan jou :), maar ik
denk dat het de snelheid van je computer verhoogt.

De snelheid van je computer is ook afhankelijk van je grafische kaart.
Alleen 3D-versnelling wordt nu nog ondersteund, in 12.04 was dat ook
2D-versnelling (geloof ik, andere bewoners van deze lijst kunnen hier
misschien meer over zeggen).

Als er voortdurend geswapt wordt houdt dit de computer natuurlijk ook
erg op. Hoe je dit kunt wijzigen, weet ik niet, én als er geswapt moet
worden en er wordt niet geswapt, omdat dit te hoog (laag?) is afgesteld,
dan gaat er natuurlijk iets fout. Dit zou je kunnen verhelpen met wat
meer werkgeheugen.

Swappen is nodig als het werkgeheugen bezet is, maar even voor iets
anders moet worden gebruikt: de inhoud wordt dan tijdelijk in de
swappartitie op de harde schijf geschreven, en later, als het
werkgeheugen weer beschikbaar is, teruggelezen naar het werkgeheugen.
Omdat de harde schijf relatief erg langzaam is, is dit een erg traag proces.

Bij opnieuw inloggen na een slaappauze moet ook een en ander weer vanaf
de harde schijf naar het werkgeheugen worden geschreven. Dit is dus ook
een traag proces, en zo is traag weer opstarten heel normaal, na een
dutje. Mijn computer start zelfs sneller op, dan dat die uit slaap weer
terug komt!

Je "jibberisch" valt dus reuze mee :)

Jaap