naar de virtuele console in 14.04

Milton miltonliekwie op zonnet.nl
Vr Apr 25 12:54:10 UTC 2014


Hartelijk dank Jaap, het werkt zoals je hebt uitgelegd.
Milton

op 23-04-14 10:04, Jaap Woldringh schreef:
> Milton schreef op wo 23-04-2014 om 08:19 [+0200]:
>> Hoi allen,
>> In 12.04 kon ik met de toetscombinatie Alt_Control_F1-F6
>
> Ctrl-Alt-F1..F6
>
>>   naar een
>> virtuele console. Wie weet hoe dat in 14.04 kan? Alvast bedankt.
>
> eigenlijk is dit nu juist een echte console (terminal).
>
>> Milton
>>
>
> Ik durf wedden dat dit in 14.04 niet anders is. Dit is in alle
> distributies al tientallen jaren het geval. Ik heb een boek uit 2000
> over Linux, waar dit in zijn algemeenheid wordt genoemd (Linux, Easy
> Computing Gids, pg. 38).
> F1 opent tty1, F2 opent tty2, t/m: F6 opent tty6, tty7 is het grafische
> scherm, bij de standaard instellingen (tty betekent terminal, afkorting
> van, ik denk, teletype).
>
> Ben je in zo'n terminal, zeg tty1, dan kun je een andere terminal openen
> met bijvoorbeeld Alt-F2, (zonder Ctrl!!) en daarin inloggen.
> Je hebt dan twee terminals open, en daarmee kan je allerlei grapjes
> uithalen, zoals met je zelf communiceren en zo. Maar dat moet je maar
> zelf uitzoeken, als je dit leuk vindt.
>
> Uitloggen, per terminal, door er exit in te typen.
>
> ==> Terug naar grafisch scherm met Alt-F7. (zonder Ctrl dus) <==
>
> Jaap
>
>




Meer informatie over de Ubuntu-NL maillijst