installatie van 14.04 met apart /home

Jaap Woldringh jjhwoldringh op ziggo.nl
Wo Apr 23 07:44:12 UTC 2014

Milton schreef op wo 23-04-2014 om 08:16 [+0200]:
> Hoi allen,
> Graag jullie advies omtrent het installeren met een aparte home partitie.
> Ik kies /home als aanhechtpunt maar wat kies ik als bestandssysteem?
> ext4, ext3 etc.

Het is gebruikelijk ext4 te kiezen. Voor zover ik weet was ext3 vroeger
de goede keus, maar is ext4 nu al vele jaren zo betrouwbaar dat je beter
ext4 kunt kiezen.
ext3 en ext4 zijn zogenaamde journaling bestandssystemen: er wordt een
boekhouding bijgehouden van alles wat er op de harde schijf wordt
geschreven. Mocht er een ongelukje gebeuren: stroomuitval, computer
wordt onreglementair uitgezet, en dergelijke, dan kan aan de hand van
die boekhouding het een en ander toch nog worden hersteld.

> Ik heb 3 GB RAM, hoe groot kan ik het wisselgeheugen maken?
> Is 20 GB voldoende voor de systeembestanden waar ik kies voor ext4 en /
> als aanhechtpunt?

20 GB is meer dan zat voor de systeembestanden. Tenzij je wellicht een
buitenissige installatie hebt. / en ext4 zijn hier goede opties.
Wat de grootte van swap betreft, het hangt ervan af. Hoe groter het
geheugen is hoe minder vaak het wisselbestand wordt gebruikt. Maar het
is altijd handig om een swap te hebben die minstens groter is dan het
geheugen. Met de huidige zeer grote harde schijven is dat geen enkele
opoffering.

> Alvast bedankt.
> Milton

 Graag gedaan :),