Ubuntu-NL Verzamelmail, Volume 97, Nummer 18

Jaap Woldringh jjhwoldringh op ziggo.nl
Di Jan 1 16:21:33 UTC 2013

Op 01-01-13 10:38, René schreef:
> Hoi Jaap,
>
> Ik heb ubuntu nog steeds op mijn laptop zitten en wil dit voorlopig nog zo
> houden....... ik stelde mij alleen de vraag , als ik ubuntu van mijn laptop
> wil afhalen, hoe moet ik dan te werk gaan......... jou uitleg is bij mij
> goed overgekomen.
:)
> Ik vind ubuntu goed draaien, maar wil van versie 12.4 LTS af en wil een
> upgrade naar 12.10.
Dat kan denk ik heel eenvoudig door eerst 12.04 helemaal te updaten (bij
te werken), en daarna een upgrade uit te voeren (in het updateprogramma
is er waarschijnlijk (als je dit hebt uitgezet niet, of als je alleen
van LTS naar LTS hebt ingesteld ook niet) een knop te zien met Upgrade,
en daar klik je dan op.
Kost wel een heleboel tijd (erg grote downloads, en installeren van een
groot aantal bestanden, kan uren duren. Bij een nieuwe installatie als
van jou, kan dit wel meevallen).

Wellicht is het handiger (zo doe ik dat, vandaar dat wellicht en
mogelijk en dergelijke prietpraat) om Ubuntu 12.04 te downloaden (denk
om de juiste versie), als image te branden op DVD (is te groot voor
CD-Rom, kan in Ubuntu met onder andere het programma Brasero, kies
Imagebestand branden), of door in Ubuntu 12.04 het programma
Opstartschijfschijf aanmaken (Eng.: Startup disc creator) te gebruiken
om met het gedownloade .iso-bestand van Ubuntu 12.10 een bootable
USB-stick (>= 2 GB, >4 GB is zinloos) aan te maken. Als je computer
tenminste van USB kan opstarten. Als het een nieuwe computer is, dan is
dat bijna zeker het geval. Meestal met F12 startvolgorde kiezen.
Het grote voordeel is dat je eerst Ubuntu 12.10 kunt uitproberen,
voordat je besluit of het wel al die moeite waard is. 12.10 wordt in
totaal maar 18 maanden ondersteund, nu nog zo'n 10 maanden.

> Ronald heeft in grote lijnen al laten weten, hoe dit gaat.
> Ik vind alleen jammer , dat bij het opstarten van ubuntu , halverwege het
> scherm van mijn laptop gekleurde strepen voor enige seconden is te zien.
> Ik ben nu eenmaal een mierenneuker.
Mierenneuken is niet altijd slim. Ubuntu en andere Linuxen zijn op dit
punt niet altijd even gepolijst. Windows wel  misschien, maar wat is er
voor gepolijsts aan als het besturingssysteem, zoals Windows, zo vatbaar
is voor virussen dat je er externe programma's tegen moet installeren?
Ik kies voor die strepen (denk dat de juiste grafische instellingen
worden gezocht voor de gevonden grafische kaart).
(Linux niet vatbaar voor virussen omdat het zo weinig wordt gebruikt?
Linux is alleen op de desktop weinig gebruikt, de meeste servers,
Google, IBM, en nog zo wat draaien met Linux, internet == Linux.
Aantal virusbesmettingen in het wild voor Linux: voor zover ik weet nul
komma nul. Reden om virussen voor Linux te maken: heel groot: wie wil er
nu niet inbreken op servers o.a. van IBM of Google? Virussen kunnen op
Linux niet zichzelf verspreiden, elke keer dat ze willen installeren
hebben ze het root wachtwoord nodig, en dat schiet niet op, zelfs als ze
het op die ene computer krijgen. Ik heb het hier niet over malware: ook
op Linux kan je een keylogger installeren, als je daar als root
toestemming voor geeft. Linux is NIET idiot proof).
> Verder werkt ubuntu heel goed....... alles doet het goed, alleen zou ubuntu
> versie 12,10 mij moeten helpen met de slaapstand door de deksel v/d laptop
> te sluiten en daarna weer uit de slaapstand komen bij het openen v/h deksel.
> Hoop dat dit zal werken...

Zoals gezegd kan je dat eerst uitproberen voordat je 12.10 installeert.
Op een nieuwe computer is de kans dat dit soort dingen werkt groter dan
op oude. Op mijn netbook werkte het uitstekend, op een nu 7 jaar oude
laptop ook wel, maar toch niet helemaal (10.04).
En: als Ubuntu het niet naar genoegen doet, kun je andere distributies
proberen: Mint (diverse smaken), SUSE, Fedora, Debian, en kijk verder op
Distrowatch voor inspiratie. Naar mijn mening is Ubuntu de
gebruiksvriendelijkste van alle, maar iemand anders kan daar heel anders
over denken. Zelf uitproberen geeft je meer informatie, en houdt je van
de straat :). Een heel sterk punt van Ubuntu, dat alleen opvalt als je
andere distributies probeert, is de snelheid van de update servers:
Ubuntu is wellicht op honderden servers verspreid over de hele wereld
beschikbaar, bijvoorbeeld op universiteiten, ook enkele in Nederland.
Met mijn thans snelle internetverbinding haal ik bijna altijd de volle
snelheid. Als je ziet hoe langzaam bijvoorbeeld de Windows updates
binnen komen, krijg je tranen in de ogen. Maar ook bij andere Linux
distributies was het (in elk geval een paar jaren geleden) maar zozo.
Het was zelfs, in 2004, de reden dat ik als een blok voor Ubuntu viel.

> René

:) Jaap