UPGRADEN NAAR KUBUNTU 12.04 LTS AANGERADEN

Jaap Woldringh jjhwoldringh op ziggo.nl
Zo mei 6 11:16:33 UTC 2012

Timo Diedering schreef op zo 06-05-2012 om 07:04 [+0200]:

> De meeste oudere netbooks hebben een oudere Intel Atom aan boord, die
> slechts 32 bits snapt ;-)
>

> Met Vriendelijke Groet,
> Timo Diedering

Voor  de 64-bits versie heb je een 64-bits processor nodig: eentje die
64 bits tegelijk kan verwerken. Een 32-bits processor kan dit niet, die
doet er maar 32 bits in elke processorbewerking. Die neemt dus te kleine
stappen voor de 64-bits versie.

Dus installeer de 32-bits versie op een machine met een 32-bits
processor (veel oudere computers).

Op een computer met een of meer 64-bits processors heb je de keus,
waarbij je voor 64 bits moet gaan als je meer dan 3 (of 4?) GB RAM hebt.
Een 32-bits kernel ziet het meerdere geheugen niet, en dat is zonde,
tenzij het een zogenaamde pae-kernel is.

Je hebt tegenwoordig kennelijk ook 32-bits computers die meer dan die 3
GB aan geheugen hebben. In dat geval kan je overwegen een pae-kernel te
gebruiken (32-bits, met pae in de naam). ***Je processor moet pae
(physical address extension) dan wel ondersteunen *** (zie bij flags bij
de eigenschappen van je processor), anders werkt de kernel niet.

De 12.04 LTS 32-bits wordt standaard geleverd met een pae-kernel, en kan
daarom niet op elke 32-bits computer worden geïnstalleerd!!!
Deze computers kunnen dus op korte termijn in de shredder ...
Mogelijk is dan upgraden de enige optie.
Ik heb op launchpad overigens een pae-vrije Ubuntu 12.04 LTS gevonden,
bij het rapporteren van deze BUG.

Jaap