Fwd: Fwd: 10.04 heeft geen internet na update, nog steeds niet

Gerrit de Jong gerrit op gyas.nl
Ma Feb 21 22:21:24 UTC 2011

Hallo allemaal

Het probleem lijkt ergens anders te zitten. Bij sudo dhclient kreeg ik als
laatste regel "bound to 192.168.2.5 -- renewal in 73423 seconds". Wat
volgens mij betekend dat er een goede verbinding is met het modem van KPN.
Het is in elk geval een andere melding dan over het wlan "Network is down".

Wat ik exact gedaan heb.

  Vanaf mijn desktop.
http://be.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/multiverse/l/linux-firmware-nonfree/linux-firmware-nonfree_1.8_all.debeen
een serieus probleem met mijn baas. Misschien heeft iemand een beter
idee.serieus probleem met mijn baas. Misschien heeft iemand een beter idee.
en opslaan op USB stick
  Stick in de laptop en gekozen voor installeren.
  Daarbij de waarschuwing genegeerd dat het beter is dat met synaptic te
doen ( overigens, ik kon de tg3 driver niet vinden in de repo, met
multiverse en restricted aangevinkt)
  Vervolgens kreeg ik de melding dat het ding al was geinstalleerd, dus
kabeltje uit de desktop en in de laptop geprikt; noppes dus. Geen internet.
 Nogmaals de procedure voor installatie doorlopen en ditmaal aangevinkt voor
herinstallatie; wederom geen sjoege van het internet.
  De handleiding van YP nog eens beter gelezen en de netwerkbeheer applet
verwijderd, dhclient opgestart met bovenvermelde melding en nogmaals
internet geprobeerd met alweer een njet.
  Wat zitten spelen met verbinding verbreken en verbinding maken via het
icoontje. en een ping gemaakt met netwerk aan en uit. Werkt volgens de
regels met een gemiddelde heen en weer tijd van 0,93 ms, maar firefox kon
zelfs de server van buienradar niet vinden. Die weet zelfs ik nog te staan
grtvrrdrerre.
  Kabeltje uit de laptop getrokken en in de desktop geprikt, dhclient daar
eens geprobeerd, ik kreeg een adres eentje lager (.4) en internet werkt
vlekkeloos zoals een ieder aan dit stukje proza kan zien.

Zou het aan Firefox kunnen liggen? Kan ik vanaf de commandline buiten
firefox dingen op het net doen om dat te testen? Zijn er andere
mogelijkkheden, Kapotte netwerkchip bijvoorbeeld, en hoe test ik dat? Of een
software fout? Tot aan de bewuste update deed het wat het moest doen.

Ik kan een test verzinnen, maar die schat ik in als riskant. Updatebeheer
van de desktop heeft hetzelfde rijtje updates in de wachtrij staan als mijn
laptop al heeft gehad. Als ik op mijn desktop nu alle updates installeer en
de desktop heeft dan ook geen internet meer heeft ligt het aan de software.
En heb ik na morgen een serieus probleem met mijn baas. Misschien heeft
iemand een beter idee.

Met vrolijke groeten, Gerrit