Hoe draai ik Ubuntu de nek om?

UndiFineD undifined op gmail.com
Zo Feb 6 22:24:10 UTC 2011

Op 6 februari 2011 19:31 heeft Cees Binkhorst <ceesbink op xs4all.nl> het
volgende geschreven:

> Als gebruiker van Ubuntu heb ik juist belang bij een 'organisatie'
> ZONDER DREMPELS.
>
> Zodat ieder, die zich daartoe geroepen voelt, zonder hinder kan
> bijdragen. Hetzij in diensten, hetzij in ideeën opperen, op wat voor
> manier dan ook bijdragen kan leveren.
>
> Nu worden door jullie drempels opgeworpen die in een
> vrijwilligersorganisatie NIET THUISHOREN.
>
> Ik daag jullie uit andere organisaties te benoemen, die op vrijwilligers
> draaien (zoals UbuntuNL), die dit soort drempels hebben ingebouwd.

Die organisaties, dat zijn er nogal wat.
Maar je hoeft niet te schreeuwen of aan te vallen,
Ik geef ook alleen maar aan zoals ik het uit de meeting van 3 feb begrepen heb.
En deze structuur ondersteun ik nog steeds,
het is tijd voor een actief bestuur met mensen die door willen pakken.

> Vooralsnog SCHRIJVEN jullie (de a.s. voorzitter)
> 'In de nieuwe vorm wordt de organisatie namelijk gekozen
> door leden uit de gemeenschap die actief hebben bijgedragen aan Ubuntu
> Nederland.'
>
> Dus niets alleen maar 'een Code of Conduct onderschrijven'!

Wie de voorzitter word is nog niet bekend,
we hebben het donderdag puur over wie er mag stemmen,
dat moet wel ingeperkt worden, je kunt niet verwachten,
dat we 20.000 stemmen gaan zitten tellen
alsof we het over het bestuur van heel nederland hebben.

> [...]
> een reden zou kunnen zijn de zaak proberen over te nemen?
>
> Overigens vindt ik persoonlijk de cyber-vorm IRC-channel een stuk minder
> geschikt dan een mailinglijst (zoals deze).
> De drempel (en dan voornamelijk gemak én eigen tijdstip) ligt een stuk
> lager en de bijdragen kunnen een stuk doordachter zijn (blijkt nu in de
> praktijk).
>
> Als iemand 4 weken met vakantie gaat en vergeet 'het bestuur' te
> informeren kan ie bovendien vanuit Spanje zijn bijdragen op een daar
> geschikt tijdstip leveren bij elke internetshop, zonder dat hij wordt

Als iemand op vakantie gaat kan die dat toch even melden van te voren ?
En het lijkt me niet een wens van wie dan ook
om zo maar even een ander uit uit de raad te wimpelen.
Natuurlijk word er eerst contact gezocht,
maar dat hoef ik toch niet expliciet te melden ?

> Daarmee misken je de eenmalige bijdrage die die passant kan leveren.
> De bijdrage kan onderbouwd worden met argumenten, die al dan niet worden
> geaccepteerd door de aanwezige lieden.
> Everyone can make a valuable contibution, but only the regulars are
> recognized :(

Die eenmalige passant mag dan wel een bijdrage willen leveren,
maar als anderen die bijdrage dan moeten gaan onderhouden.
Het is net software, oh hier is een pakketje, veel plezier ermee,
anderen mogen de bugs oplossen.
Zo worden dus ook stukken code uit de kernel verwijdert,
omdat men eenmalig levert maar niet onderhoud

> Individuals and teams.

> Wherever possible, and our voting regulations allow?

> Dan ben je tien bruggen te ver, bij een motie van wantrouwen!
> Dan is de stemming al behoorlijk verziekt.

Ja dan is het niet leuk meer, dus daar worden nu al uitgebreid
over nagedacht, om ellende te besparen.

> Regel maar dat de 'vergadering' per maillist gaat én maak het behoorlijk
> bekend, en er komen flink wat meer mensen met bijdragen.
> Trek dan wel een week uit voor de vergadering, en maak de sluitingsdatum
> vooraf bekend.

Nee, een vergadering moet wel enigzins vlot kunnen verlopen.
Als je punten hebt, zet ze dan lekker van te voren op de agenda,
dan weet iedereen ervan en kan er over nagedacht worden.
Je agenda punten kun je natuurlijk van te voren (via email) met elkaar bespreken

> Ga je zo met andere mensen om?
> Lijkt mij normaler om even de telefoon te pakken of een mailtje te
> sturen met een vraag wat er aan de hand is.

nee dus, maar in het verkort is dat mogelijk.
lekker schuif het me gelijk maar in de schoenen,
Nee ik zou het toch wat menselijker houden.