windows verwijderen en partitie vergroten

Jaap Woldringh jjhwoldringh op ziggo.nl
Ma Aug 22 15:11:14 UTC 2011

jan vanhaaster schreef op ma 22-08-2011 om 13:59 [+0000]:
> L.S.
>
> Ik heb afgelopen weekend Unbuntu geïnstalleerd, werkt perfect !
> Echter: in eerste instantie naast mijn Windows (XP).
> Welnu, ik ben overtuigd van Unbuntu; heb dus alle belangrijke
> Windows-files overgezet op een reserve-computer (Vista), en nu wil ik
> dus mijn computer alleen nog voor Ubuntu gebruiken.
> De situatie is nu als volgt: de harde schijf is verdeeld in 3 delen: C
> (waar XP op staat), D (was voor data, is nu beschadigd door
> Unbuntu-installatie); en een deel voor Ubuntu. Van de beschikbare 320
> Gb is ongeveer 50 Gb voor Ubuntu gereserveerd.
> [...]
Hallo Jan,

Dat Ubuntu je goed bevalt, is fijn om te lezen. Je hebt Ubuntu naast
Windows geïnstalleerd, dus je hebt al eens de installatie gedaan. Hoe,
vertel je er niet bij.

Je kunt het eenvoudigst gewoon de installatie opnieuw doen, en hierbij
de gehele schijf gebruiken. Daardoor wordt Windows vanzelf van de schijf
gewist.

Als ik me dat goed herinner is dat een van de opties die je krijgt bij
de installatie: de gehele schijf gebruiken.

Als je je sterk genoeg voelt kan je de installatie zelf in de hand
houden, door dit zelf te regelen. Tijden de installatie kun je alle
schijven verwijderen, waardoor de gehele schijf beschikbaar komt
(unallocated space), en hierop de nieuwe partities aanmaken:

1. een partitie voor de /
Maak hiervoor een primaire partitie aan, van (je hebt ruimte zat) zeg
15GB groot (15000 KB). Hierop komen de systeembestanden.
Vergeet niet het aanmaken van een mount point (aanhechtingspunt,
koppelingspunt). Formatteren als ext4 of ext3. Ext4 is moderner en
tegenwoordig goed genoeg (genoeg uitgetest).

Maak een logische partitie aan voor swap. De grootte hiervan hangt af
van je RAM: het werkgeheugen van je computer. Maak de swap twee keer zo
groot.

Maak een logische partitie aan voor /home. Hierin komen al de
persoonlijke bestanden en persoonlijke instellingen. Gebruik hiervoor de
rest van je schijf. Ook hier een mount point aanmaken, en (deze eerste
keer) formatteren, als ext4. Bij een volgende keer kan je het
FORMATTEREN achterwege laten, en zo je de gegevens in /home behouden,
wat de bedoeling is van een aparte partitie voor /home.

Meestal doe ik de beide bovenstaande stappen in de omgekeerde volgorde,
maar op deze manier begrijp je het beter.

De reden voor de logische partities is als volgt: er kunnen maar 4
primaire partities op een harde schijf zijn, en veel meer dan dat
logische partities.
De logische partities worden door Ubuntu automatisch in een zogenaamde
extended partitie geplaatst, hiervoor wordt een primaire partitie
opgeofferd.

Omdat je maar drie partities nodig hebt, zou je natuurlijk alle
partities primair kunnen maken, maar dan heb je niet veel ruimte over
voor toekomstige wijzigingen.

Dit is geen stap voor stap uitleg, zoals je vraagt, maar volgens mij heb
je hier meer aan, omdat je nu wat meer begrijpt wat je doet :)

Vergeet niet alle updates te installeren na de installatie:
Systeem>Beheer>Updatebeheer. Alleen zo heb je een echt veilig systeem.

Succes,

Jaap