Kan de vereiste mappen niet aanmaken /home/naam/desktop

Hein van Helsdingen hvanhelsdingen op online.nl
Za Sep 11 22:44:09 UTC 2010

Op vrijdag 10-09-2010 om 22:40 uur [tijdzone +0200], schreef Haico van
Roeden:

> In grub staat alleen een verzameling kernels, dit heeft niets met gebruikers rechten te maken.
>
> Gezien het feit dat je als root bij een terminal kan, kun je inderdaad de rechten weer goed zetten. De commandline tool die je hier voor nodig hebt is chmod
> Hiermee kan je de rechten op een folder wijzigen. Voor dit geval kan je met chmod 755 -R /home/{username} voor meer uitleg over het gebruik van chmod doe je "man chmod"
>
> mvg,
> Haico

Bedankt Haico, het is gelukt met bovenstaande command van jouw. De
bovenste menubalk kwam weer te voorschijn op de Desktop en alles werkte
weer. Kennelijk was het inderdaad zo dat als je om veiligheidsredenen de
gehele home-map /home/{username}  (inclusief verborgen bestanden)
minimale rechten geeft dat dan een aantal benodigde bestanden
uit /home/{username} niet geopend kunnen worden   om op de Desktop  de
bovenste menubalk weer te geven waardoor je als leek je niets kunt doen
met je computer.
De bestanden die kennelijk nodig waren zijn;
1. /home/sudonaam/.iceauthority 2.
 /usr/lib/libgconf2-4/gconf-sanity-check-2  , 3./home/sudonaam/Desktop
en 4./home/sudonaam/.nautilus .
Misschien dat je wel meer veiligheid kunt maken door een aparte
internet-home te maken en alles beperkte rechten te geven in de
sudo-home met uitzondering van bovengenoemde bestanden. (Zodat ze
moeilijker in je sudo-home dingen kunnen veranderen als je met je
internet-home op internet bent.)

- Is er trouwens een toetsencombinatie die je kunt gebruiken, of maken,
om een terminal te voorschijn te halen  in het geval dat de bovenste
menubalk op de (/home/sudonaam/) Desktop niet te voorschijn komt
waardoor je het probleem direct kan oplossen? (Nu moest ik het oplossen
door opnieuw te booten/opstarten en de Recovery Mode te gebruiken.)

Groeten van Hein.

Hoe.bunt.U?