Linux zou een site niet kunnen bereiken, Windows wel. Wie probeert er?

Hein van Helsdingen hvanhelsdingen op online.nl
Ma Okt 25 23:13:00 BST 2010

Op donderdag 21-10-2010 om 16:08 uur [tijdzone +0200], schreef Floris:

> Niet helemaal op Ubuntu, maar op de moeder ervan; Debian testing. Met
> Opera 11.00 alpha werkt
> de site ook naar behooren.
>
> Kan je aangeven wat het niet doet en welk systeem je percies gebruikt? Heb
> je
> bijvoorbeeld de 64 bits versie van Ubuntu?
>
> tot een volgende keer,
>
> floris

Ik heb de 32bits-versie maar de hardware van de computer werkt niet goed
samen met Ubuntu's. Het huidige systeem is gecrasht daarna, zodat ik
niet kan uitzoeken waar het Oxxio-probleem zit.

Het probleem is dat de Fujitsucomputer ( Fujitsu  Li-8200 met moederbord
D2950-A ) geen live-cd-installatie van de
9.10, 10.04 en 10.10 aanneemt.(Ook geen noapic en geen nolapic)  Enkel
de 9.04 met een noapic-installatie kan erop gezet worden.
En ook een alternate-cd van de 9.10, 10.04 en 10.10 geeft geen goede
installatie.(Zowel noapic als nolapic)  De gedownloade installatie-iso's
heb ik veelal gecontroleerd.
Het inlogscherm wordt niet gehaald bij opstarten na installatie, of de
usb- of ps2-muis wordt niet herkend.
In feite zijn deze installatie-cd's  slechter geworden voor deze computer sinds
de 9.04.

Er wordt aangeraden door de live-cd's tijdens een mislukte installatiestart
om een bios-update te doen.(Flashen) En deze 'apic-bug' te melden aan de fabrikant
of verkoper. (Of Ubuntu.)
Een bugrapport heb ik geprobeerd te maken van mislukte installaties
maar als ik een ( door de installatie-cd)aangeraden command als apic=debug
invoer op de commandline dan gebeurt er niets; dan herhaalt zich weer
 datgene dat er al eerder was. ("Er is geen Geen usb-muis herkend, maak eerst een
bugreport" op met Apic=debug.)

Omdat het een apic-probleem genoemd wordt dacht ik dat er misschien een bios-update
nodig was voor het moederbord. Maar er is geen ondersteuning voor Linux van
Fujitsu voor dit recente moederbord.
(De verkoper van de computer zei dat Linux gewoon op de computer gezet kon
worden en als dat eventueel niet kon dat er gewoon een bios geflasht moest worden.)
De ondersteuning bij een ander, eerder,  moederbord van Fujitsu kwam er
op neer dat je een oudere biosversie kreeg aangeboden voor Linux!
Ik ben niet in staat om een bios te flashen. Plus, Fujitsu ondersteunt niet
dit moederbord met een bios-update.
Bovendien vind ik het gevaarlijk zonder zelf een bios-update te kunnen
terugdraaien  om zo maar een oudere biosversie te gaan gebruiken voor een flash.

De enige manier om Ubuntu op mijn computer te installeren is door te starten
met de live-cd-9.04 en deze twee keer direct te upgraden naar de 10.04.
Maar toen ik zo'n eerdere installatie   upgrade naar de 10.10  kreeg ik de genoemde
problemen zoals dat Gparted het niet meer deed, of dat een Oxxio-site
niet te bereiken was, of dat slechts 1 processor van de 4 het nog deed.
(Ubuntu werd steeds 'slechter' sinds de 9.04; gaf steeds minder functies. Dus
bij Ubuntu moet er ook iets veranderd worden.)

Ik heb een nieuw systeem erop gezet en geupgradet naar de 10.04 en ben
daar gestopt. Grub1 staat erop. Deze installatie kan wel Oxxio.nl
bereiken.

Groeten van Hein.