veelbezochte urls

Jeroen Hendrickx jeroen.hendrickx op telenet.be
Zo Okt 10 13:50:28 BST 2010

Op 07-10-10 00:45, ro-esp schreef:
> beste lui
>
> Als ik in firefox rechts naast de url-balk op het driehoekje klik,
> verschijnen er een stuk of twaalf aanklikbaarheden (heet dat
> pulldownmenu? ) Helaas staan enkele ervan dubbel.
>
> Mijn vraag nu: hoe kan ik die lijst uitbreiden of er dingen uithalen?
> heeft het iets te maken met bookmarks?
>
> En nu we het er toch over hebben, wat betekenen "subscribe this page",
> "bookmark all tabs"
> en "organize bookmarks" ?
>
>                                groetjes, Ronaldo

Hallo Ronaldo,

Dat is inderdaad een pulldown menu, in dit geval van je locatiebalk. Je
kan dingen hieruit halen door ze uit je geschiedenis te verwijderen: in
de menubalk van Firefox: Geschiedenis: Alle geschiedenis tonen: en dan
deleten wat je niet meer wilt (Engels: History).
Je kan uitbreiden, gewoon door te surfen ;-) Firefox onthoudt namelijk
de sites waar je geweest bent, niet alleen die die je in de locatiebalk
hebt ingetypt.

Je kan wel een aantal zaken configureren, bijvoorbeeld dat je
geschiedenis niet bijgehouden mag worden of weg moet of welke zaken de
locatiebalk moet suggereren.
Dit moet je maar eens bekijken: Bewerken: voorkeuren: privacy (Engels:
edit: preferences: privacy)

Daar zit dan ook de keuze om bijvoorbeeld enkel je bookmarks te tonen,
en dat sluit aan op het tweede gedeelte van je vraag. Bookmarks zijn je
favorieten, het Engelse woord is afkomstig van de lintjes (of kaartjes)
die we vroeger in boeken tegenkwamen om aan te tonen waar je gebleven was.
Subscribe this page maakt een bookmark of favoriet van die pagina, het
legt met andere woorden een lintje op die webpagina.
Bookmark all tabs gaat alle openstaande tabbladen in je browser opslaan
als bookmark. Tabbladen zijn de vensters die naast elkaar staan in je
Firefox, dit zal je al wel eens gezien hebben. Dit moet je niet te veel
doen, dat kan ongemakkelijk en rommelig worden, maar dan kan je nog het
volgende doen:
Organize bookmarks staat je toe om je favorieten in mapjes onder te
verdelen. Stel dat je bv 10 favorieten hebt over Ubuntu, 6 over muziek
en 5 over weet ik veel dan kan je daar mapjes van maken: Ubuntu, Muziek
en Weet Ik Veel.

Speel er maar eens mee rond.

Jeroen