Installatieprobleem van Ubuntu 10.04 op een Quad-compter van Fujitsu.(Opgelost)

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Di Okt 5 20:36:35 BST 2010

Hein van Helsdingen schreef op di 05-10-2010 om 14:59 [+0200]:
> Het is mogelijk om op de goedkope Quad Fujitsucomputer ,Intel
> Core2Quad Q8200, moederbord/mainboard D2950-A   Ubuntu 10.04 te
> installeren met een alternate-cd en een  'nolapic'-keuze in het
> opstartproces.
> Niet alle toepassingen heb ik gecontroleerd. En ik weet niet of de
> volle kracht/performance uit de computer gehaald wordt met deze
> installatieopties.

Zo'n probleem is (meestal) een gevolg van een fout in het BIOS (foei
Fujitsu!).

Je zou eens kunnen kijken of de 10.10rc ("release candidate") live-CD
wel werkt zonder die optie?  Of wacht op de "final release" die zondag
uit komt.  Misschien is er in nieuwere kernels een workaround voor het
probleem...

En 'nolapic' kan de performance verminderen als je systeem een hoge
"load" heeft, aangezien de cores in je CPU het gebruiken om elkaar te
onderbreken als dat nodig is, vb. als 2 threads van een proces die elk
op een eigen core draaien elkaar iets te vertellen hebben (zonder LAPIC
duurt dat ietsje langer, als ik het goed begrijp).

--
Jan Claeys