Ubuntu Remix

Robert Spanjaard spamtrap op arumes.com
Ma mei 24 21:36:17 UTC 2010


On Mon, 24 May 2010 11:46:50 +0200, Jaap Woldringh wrote:

> Op zondag 23-05-2010 om 21:29 uur [tijdzone +0000], schreef Robert
> Spanjaard:
>> On Sun, 23 May 2010 22:26:44 +0200, Arie de Jonge wrote:
>> 
>> > Robert Spanjaard wrote:
>> >>
>> >> Tsja. Ik heb nog niet eens de helft van jouw leeftijd, maar ik heb
>> >> toch ook computers zoals de Commodore 64 meegemaakt. Dat 4 GB vrije
>> >> ruimte erg weinig is gaat er bij mij dus niet in.
>> >>
>> >>
>> > voor een modern OS is 4 GB idd niet echt veel, je kan dit moeilijk
>> > vergelijken met een Commodore 64. Zelf heb ik geen C64 gehad maar ik
>> > heb nog wel steeds mijn MSX en MSX-2 computers.
>> 
>> Zolang je een netbook niet voor audio- of video-opslag gebruikt, zal
>> het nog altijd veel moeite kosten om 4 GB te vullen. Om even bij mijn
>> hobby te blijven: alle RAW-bestanden van mijn Canon EOS 10D die ik van
>> 2009 bewaard heb, zijn bij elkaar iets meer dan 1 GB. Ik zou dus bijna
>> vier jaar produktiviteit op 4 GB kunnen opslaan.
>> 
>> --
>> Regards, Robert                                     
>> http://www.arumes.com
>> 
>> 
> Ik heb niet de indruk dat je het helemaal begrijpt.
> 
> In die 4 GB moet je naast je persoonlijke gegevens ook het
> besturingssysteem (alle bestanden die daartoe behoren), en de
> programma's opslaan. Met Ubuntu zit je daarbij al gauw op de 4 GB, want
> je wilt natuurlijk wel wat kunnen doen met je computer.

Ik heb niet de indruk dat je jezelf helemaal begrijpt.
Je schreef tenslotte zelf dat je, _na_ installatie, nog 4 GB _over_ had.

> En dan heb je nog wat ruimte nodig voor het opslaan van je gegevens. Het
> hangt er helemaal van af wat die gegevens zijn. Plus een swap-partitie.

Die swap-partitie had je al.

> Ik daag je uit om Ubuntu te gaan installeren op je Commodore 64. Of de
> Netbook-versie. Lukt je niet, zelfs niet, denk ik, zonder grafische
> interface. Of zelfs maar Damn Small Linux.
> 
> Als je nu ook nog, zoals eigenlijk gewenst is, aparte partities maakt
> voor en /, en /home, dan moet je er zeker van zijn dat in beide
> partities er veel meer dan voldoende ruimte aanwezig is, om de walvis
> wat zwemruimte te geven, zie mijn beeldspraak in een vorig bericht.
> 
> Ik heb zelf indertijd een Acorn Atom computer gehad, met "12K ROM, 12K
> RAM", en die RAM door middel van "varkentjes stapelen" uitgebreid tot
> 20K RAM. Ik kon die zee van ruimte niet eens vol krijgen.
> 
> Maar het zijn nu andere tijden, en andere mogelijkheden, en andere
> eisen. Toen IBM uitkwam met de eerste PC, meende BG (je wel bekend, denk
> ik) dat de 64K intern geheugen (een verdubbeling van wat er toen
> gebruikelijk was) voor eeuwig meer dan voldoende ruimte was. Was een der
> bekendste (eigenlijk nu nog) mensen op computergebied ter wereld. En het
> dan zo mishebben....

Dat is nog maar de vraag. Dat we nu meer gebruiken betekent helemaal niet 
dat 640 kB onvoldoende is.

> Dat de netbook-versie een volwaardig besturingssysteem is, bestrijd ik
> niet.

Die indruk geef je wel, door te schrijven dat je de Netbook Edition hebt 
vervangen door "een normaal, volwaardig besturingssysteem".

> Wel heb ik, toen het nog een Remix heette, gemerkt: a) dat het
> werkelijk niets toevoegt,

Dat is een mening. Het zou prettig zijn als je dat ook als mening 
formuleert, het liefst ondersteund door een onderbouwing.

> en b) dat het het systeem onherstelbaar liet
> crashen, wat ik met de gewone Ubuntu niet heb meegemaakt. Gewoon door
> een toegevoegde functie te gebruiken. Veranderen of aanpassen is niet
> noodzakelijk een verbetering.
> 
> Maar wat ik eigenlijk wou zeggen, is dat het maar de vraag is of het
> voor de topic starter wel de moeite waard is, gezien zijn kennis, om al
> die moeite te gaan doen. Als "ontdekkingsreis" natuurlijk zeker wel,
> maar hij heeft niet eens zelf zijn Ubuntusysteem geïnstalleerd. Nu wordt
> van hem verwacht dat hij:
> 
> 1) Ubuntu Netbook downloadt
> 2) Het .iso-bestand brandt of op een USB-stick zet
> 3) De computer opstart vanaf CD-Rom of USB-stick.
> 4) De netbookversie installeert, waar hij de vorige installatie heeft
> laten doen.

Ik zie geen reden om aan te nemen dat de hulp die hij de eerste keer 
heeft gehad, niet meer beschikbaar is.

-- 
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com





Meer informatie over de Ubuntu-NL maillijst