Ubuntu Remix

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Zo mei 23 11:10:49 UTC 2010


Op zondag 23-05-2010 om 07:20 uur [tijdzone +0000], schreef Robert
Spanjaard:
> On Sun, 23 May 2010 00:55:51 +0200, Mark Haanen wrote:
> 
> >> Het is mogelijk Ubuntu Netbook remix op de volgende site te downloaden:
> >> http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook . deze is nog niet op
> >> cd of dvd beschikbaar.
> > 
> > Daarnaast is het vaak lastig deze via CD te installeren op een "echte"
> > netbook, omdat hier geen CD-station in zit.
> > 
> > Aanbevolen methode: iso downloaden (via bovenstaande link), deze via de
> > relevante menuoptie onder "Systeem" op een USB-stick installeren en
> > vervolgens de netbook met deze USB-stick ingeplugd opstarten. Mogelijk
> > wel eerst in BIOS (meestal te benaderen door meteen bij opstarten op F2
> > te drukken) de USB in de opstartvolgorde plaatsen vóór de bestaande
> > harde schijf van de netbook.
> 
> Die methode gebruik ik tegenwoordig bij alle systemen. 't Gaat veel 
> sneller dan branden/lezen van een echte CD. :-)
> 
> -- 
> Regards, Robert                                      http://www.arumes.com
> 
> 
Ik vraag me af of dit allemaal de moeite waard is, zeker voor een "te
oud iemand" (ik ben zelf 71 jaar), die Ubuntu niet zelf heeft
geïnstalleerd, maar dit heeft laten doen. Persoonlijk heb ik de
Remix-versie van Ubuntu op mijn netbook (Acer Aspire One) weer vervangen
indertijd door de gewone Ubuntu: ik kon de toegevoegde waarde niet
ontdekken, integendeel, en bovendien vind ik het super dat dat kleine
computertje een normaal, volwaardig besturingssysteem kan draaien. Geeft
mij een kick.

Wat de beschikbare geheugenruimte betreft: als je nog maar 3kB ruimte
over hebt, dan is dat veel te weinig. Ik weet niet hoeveel ruimte er
aanvankelijk beschikbaar is, op een leeg systeem, bij mij is dat 8 GB,
en dat is zo krap dat ik geen aparte /home-partitie heb aangemaakt. Ik
gebruik 7 GB voor /, en 1 GB voor swap, en heb nog ongeveer 4 GB ruimte
op de SD over (er wordt maar ongeveer de helft van / gebruikt), wat ik
erg weinig vind: een walvis kan je ook niet zijn gang laten gaan in een
50 meter-bad, ook al past die erin.

Als er maar een SD in zit van 4 GB, dan kan misschien die Netbook-versie
uitkomst bieden: ik weet het niet. Maar dan moet die inderdaad
gedownload worden, als image gebrand, of beter nog op een USB-stick
gezet, en dan vanaf de USB-stick worden gestart (bij mij op F12 drukken
bij het opstarten), en uitproberen of installeren.

Ik heb gezegd,

Howgh

Jaap 





Meer informatie over de Ubuntu-NL maillijst