Fwd: 10.04 - eerste indruk

Arie de Jonge arie.de.jonge op gmail.com
Za mei 1 15:19:55 UTC 2010

Jaap Woldringh wrote:
> Ik heb, nu al weer enige tijd geleden, ook dit probleem gehad bij het
> installeren van Ubuntu naast Windows XP. Daarvoor nooit enig probleem
> gehad, maar dat was naast Windows 98.
> Ik ben nu van mening dat eerst in ***Windows*** ruimte moet worden
> vrijgemaakt, om daarin Linux te kunnen installeren, en dit niet met
> GParted te doen. Ik denk dat Windows zelf, naast de partitietabel, een
> tabel bijhoudt van de beschikbare partities, en de grootte daarvan, en
> als dit bij het opstarten niet klopt met wat het aantreft, het opstarten
> afbreekt.

ik heb regelmatig dual boot systemen gemaakt, de partities altijd met
gparted veranderd, dat heeft nooit problemen gegeven. zijn de
veranderingen erg groot dan duurt het iets langer voor windows na zo'n
aktie opstart.
> Het is trouwens altijd een goed idee om eerst Windows te installeren,
> gezien het weinig sociale karakter ervan: het neemt gewoon rücksichtslos
> de hele schijf voor zichzelf in beslag, ongeacht of er al een ander
> besturingssysteem op voorkomt (denk ik).

nope, dat is niet zo. andere partities worden domweg niet herkend, en
daar doet windows niks mee. windows helpt wel je grub om zeep omdat er
een windows bootloader geinstalleerd wordt in de mbr

--
desktop     : Debian lenny
laptop      : Debian lenny

Linux Steunpunt Rozenburg ZH : http://ariedejonge.wordpress.com/linux