Fwd: 10.04 - eerste indruk

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Za mei 1 15:10:11 UTC 2010

Op zaterdag 01-05-2010 om 15:03 uur [tijdzone +0200], schreef Ir. M.J.
(Meindert) Frouws:

> Heb precies hetzelfde probleem met Ubuntu naast Windows7.
> Ik denk erover om eerst Windows en dan Ubuntu overnieuw te installeren,
> maar wacht nu even of hier de gouden tip voorbij komt.
>
> Vriendelijke groeten,
>
> Meindert Frouws

Ik heb, nu al weer enige tijd geleden, ook dit probleem gehad bij het
installeren van Ubuntu naast Windows XP. Daarvoor nooit enig probleem
gehad, maar dat was naast Windows 98.
Ik ben nu van mening dat eerst in ***Windows*** ruimte moet worden
vrijgemaakt, om daarin Linux te kunnen installeren, en dit niet met
GParted te doen. Ik denk dat Windows zelf, naast de partitietabel, een
tabel bijhoudt van de beschikbare partities, en de grootte daarvan, en
als dit bij het opstarten niet klopt met wat het aantreft, het opstarten
afbreekt.

Het is trouwens altijd een goed idee om eerst Windows te installeren,
gezien het weinig sociale karakter ervan: het neemt gewoon rücksichtslos
de hele schijf voor zichzelf in beslag, ongeacht of er al een ander
besturingssysteem op voorkomt (denk ik).
Natuurlijk alleen als je ook Windows op je computer wilt hebben.
Bijvoorbeeld om je TomTom te kunnen bijwerken :(

Jaap Woldringh