EasyPeasy / Ubuntu Netbook Remix

YP yellow.penguin op edpnet.be
Do Jan 21 13:19:23 UTC 2010

Hoi Jaap:

On Wed, Jan 20, 2010 at 05:25:06PM +0100, Jaap Woldringh wrote:

> Ha, dat zou heel goed kunnen!
> Is wel hogere abracadabra voor mij, en je hebt een grote USB-stick
> nodig, van 16GB, weet niet of die er zijn, maar 8GB lijkt mij voorlopig
> ook genoeg. Komt bij de al aanwezige 8GB van de Solid State Disk.

Integral heeft 16Gigs.

> Misschien kan je die "truukjes" even beschrijven?

Ik heb zo een externe Lacie hd op de pc van mijn partner, zij werkt onder
Ubuntu Hardy LTS (en verkiest voor de lts die aanzienlijk stabieler is dan
de tussentijdse distros van Ubuntu).

De USB schijf wordt automatisch gedetecteerd en gemount in /media
nl. als /media/disk/
Tot daartoe niets nieuws!

Ik heb gewoon dan het volgende gedaan:
sudo su
mkdir /media/disk/MyMusic
chown anita:anita /media/disk/MyMusic/
en van ~/MyMusic/ (dat tot nu toe een map was) heb ik een symlink gemaakt:
eerst al de inhoud ervan naar /media/disk/MyMusic gecopieerd bijv. met
cd /media/disk
cp -a /home/anita/MyMusic .
dan exit om terug gewone user te worden en ev. cd indien nodig om terug naar
/home/anita te gaan,
en daar:
rm -rf MyMusic
sudo ln -s /media/disk/MyMusic MyMusic

Het progje dat gebruikt wordt om CDs naar ~/MyMusic te lezen weet geen
verschil of het een map of redirect is naar iets anders,
maar het materiaal dat geript wordt komt wel degelijk meteen op de juiste
plaats, dwz op /media/disk/MyMusic

Hier is het voorbeeld met mijn muziek-hd, maar het kon evengoed een 4 8 of
16 gig USB stick zijn waar je vanalles ne nog wat op zet.

Voordeel: maakt niet uit of de ssd klein is, het grootste deel van je fotos,
muziek, films, docs, pdf handleidingen, enz. zitten altijd op je stick, je
zorgt er wel voor dat Afbeeldingen, Video etc een symlink worden ipv een
submap op je ~ EN de permissies of ownership moet kloppen uiteraard (cf.
chown en/of chmod comamndo als van toepassing).

Nadeel: geen stoten tegen je stick of vergeten het erin te pluggen voor je
je apparaat aanzet, anders ga je bijna een hart infarkt krijgen! (een tip:
er zijn USB sticks die echt ZEER klein zijn, bijna zoals een klontje suiker;
die kunnen bijna geen kwaad of ze erin blijven in de slot;
ik heb ere zo eentje met erop Mandriva, maar vraag me niet het merk dat die
sticks maakt, ik weet het niet)

Groetjes en succes,

Y)ellow P)enguin