password

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Do Jan 21 10:25:25 UTC 2010

Op woensdag 20-01-2010 om 23:09 uur [tijdzone +0100], schreef Jan
Claeys:
> Op woensdag 20-01-2010 om 10:04 uur [tijdzone +0100], schreef Jaap
> Woldringh:
>
> Uit '/etc/sudoers', de configuratie van sudo:
>
>         # Members of the admin group may gain root privileges
>         %admin ALL=(ALL) ALL
>
> Dat betekent dat alle gebruikers uit de groep 'admin' met hun eigen
> wachtwoord tijdelijk gelijk welke andere gebruiker kunnen worden om
> gelijk welk programma uit te voeren.
>
> Ik veronderstel dat je vrouw geen lid is van de groep 'admin'...  ;)
>

> --
> Jan Claeys

Ha. Mijn vrouw heeft uiteraard geen beheerdersrechten gekregen van
mij :) .

Zij weet helemaal niets van Linux, echt totaal niets, behalve dat het
een geweldig besturingssysteem is, want zij gelooft mij. Niettemin
doet ze al haar computeractiviteiten (op een enkele na) in Linux. Het bewijs dat je om Linux te *gebruiken* er geen kennis van hoeft te hebben. Voor het *beheer* uiteraard wel, en dat doe ik dus :)

We hebben op een der computers helaas noodzakelijkerwijs nog Windows
draaien (dual boot): ten eerste voor haar Sony muziekapparaatje, hebben
we alleen een (brak) Windowsprogramma voor beschikbaar (Sonic Stage), en
voor ons TomTom navigatie apparaat, TomTom Home. Een grote schande dat
er van dat laatste programma geen Linuxversie beschikbaar is).

Dat is nu nog het manco van Linux: fabrikanten lijken daar een enorme
(door MS gesponsorde?) afkeer van te hebben. Voortaan let ik er heel
goed op bij de aankoop van apparaten ... Bij de aankoop van mijn TomTom
had ik niet in de gaten dat dat kreng het gewoon niet doet zonder
recente satellietgegevens.

Verder vind ik die discussie of het een root-wachtwoord is, of een
beheerders-wachtwoord, maar voor de bühne. Effectief is mijn
beheerders-wachtwoord een root-wachtwoord. En een root-wachtwoord dat
niet bestaat (ergens staat: wel aangemaakt, maar onvindbaar weggestopt),
is geen wachtwoord.

Mijn begrip van waar ik mee bezig ben is door deze discussie niet
veranderd.

Jaap