password

niels.egberts op gmail.com niels.egberts op gmail.com
Wo Jan 20 11:35:43 UTC 2010

2010/1/20 Jaap Woldringh <jjh.woldringh op planet.nl>
> Hallo Jan,
>
> Kan je dit uitleggen?
>
> Volgens mij is het wachtwoord dat je bij het installeren van Ubuntu
> opgeeft het wachtwoord van de hoofdgebruiker, oftewel root.
> Die gebruiker heeft dit wachtwoord nodig als hij als root (met sudo) een
> en ander wil gaan doen waarvoor hij beheerdersrechten nodig heeft, zoals
> systeeminstellingen wijzigen, of programma's installeren.
>
> Wachtwoord van je eigen gebruiker installeren? Ik kan ook bijvoorbeeld
> mijn vrouw, en anderen, als gebruikers installeren, zonder
> [...]

Het root-wachtwoord van Ubuntu hoef je niet in te stellen. Na de
Ubuntu installatie bestaat er een root account, maar deze heeft een
'geheim' willekeurig gegenereerd wachtwoord. Niemand die dat van jouw
computer weet, en je kunt er zelf ook niet achter komen. Dit hebben ze
gedaan zodat niemand van buitenaf kan inloggen, simpelweg omdat het
wachtwoord niet te raden/stelen is. Ubuntu gebruikt 'sudo' dat je in
staat stelt om opdrachten uit te voeren 'alsof je root bent' als je
gebruikersnaam in de sudo-lijst staat. Sudo vraagt altijd om je
'eigen' wachtwoord, om te controleren dat jij het echt bent, en niet
iemand even achter je computer sudo dingen doet als je ff naar de wc
bent.

De standaard gebruiker na de installatie zit automatisch in de
sudo-lijst maar nieuwe gebruikers (moeder, zus, zoon, vrouw) zitten
standaard dus niet in de sudo-lijst. Deze kunnen dus ook geen dingen
uitvoeren.

Voor deze persoon is het dus niet nodig om zijn root-wachtwoord aan te
passen (overigens kan het wel).

Niels.