password

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Di Jan 19 13:01:33 UTC 2010

Op dinsdag 19-01-2010 om 13:16 uur [tijdzone +0100], schreef henk
bovenkerk:
> LS,
> Ik heb een EEEpc waarop ik bij een computerwinkel ubuntu 904 gnome heb
> laten installeren. Windows xp is er toen afgehaald.
> Nu kan ik de vraag van het programma om mijn password in te geven niet
> honoreren, want ik weet niet wat dat password moet zijn. Waar haal ik
> dat vandaan? Ik heb al van alles geprobeerd, maar geen password wordt
> geaccepteerd. Nu ben ik wel een groentje wat computers betreft. Kunt u
> mij helpen?
>
> groeten
> Henk Bovenkerk

Ik denk dat je naar die computerwinkel moet gaan om naar dat wachtwoord
te vragen.
Anders kom je er gewoonweg niet in. Tezij het een flut wachtwoord is,
zoals de naam van de winkel ...
En daarna, als je je computer hebt opgestart, als de de wiedeweerga zelf
een wachtwoord aanmaken voor root (de hoofdgebruiker, de superuser) in
Systeem>Beheer>Gebruikers en groepen, omdat een wachtwoord dat bij
iemand anders bekend is, geen veilig wachtwoord is.
En verzin een echt wachtwoord, met als VOORBEELD uJyak8F7 (dit
wachtwoord is vanaf nu volstrekt onveilig, omdat ik die heb bekend
gemaakt).

Veel succes, en installeer voortaan zelf, de eerste keer samen met
iemand anders die je kan helpen. Zo lastig is dat niet.

Jaap