divers voor beeldscherm

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Za Jan 16 20:14:06 UTC 2010

On Sat, 16 Jan 2010 18:54:38 +0100, Floris wrote:

> Helaas werkt Linux (Ubuntu) niet met drivers maar met modules. Voor de
> eindgebruiker is dit bijna hetzelfde maar er zijn toch wel
> verschillen...(met Windows)
>
> Maar even terugkomen op je vraag. Weet je welk merk grafische kaart in
> je laptop zit? Als dit een Nvidia is, dan kan je op www.nvidia.com de
> laatste modules downloaden voor je kaart. Deze bieden meer mogelijkheden
> dan de varianten die met Linux worden meegeleverd. Als je een Ati of
> Intel kaart hebt, dan is er iets anders aan de hand, want daarvoor zijn
> de beste modules in Linux al aanwezig.

> [...]

Het lijkt mij beter eerst bij Systeem->Beheer->Hardwarestuurprogramma's
te kijken en als daar bepaalde programma's worden aangeboden, die eerst
te installeren en te kijken of dat helpt. Bij mij heeft dat met nvidia
kaarten altijd gewerkt, ook op een laptop. Het voordeel daarvan is, dat
de programma's automatisch worden geupdate als er een kernel update is.
Anders loop je de kans dat je dat elke keer met de hand moet doen.

Aart