password

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Wo Jan 20 09:04:18 GMT 2010

Op woensdag 20-01-2010 om 07:01 uur [tijdzone +0100], schreef Jan
Claeys:
> Op dinsdag 19-01-2010 om 14:01 uur [tijdzone +0100], schreef Jaap
> Woldringh:
>
> Nee... geen root-wachtwoord in Ubuntu, gewoon wachtwoord van je eigen
> gebruiker instellen is voldoende!
>

> --
> Jan Claeys

Hallo Jan,

Kan je dit uitleggen?

Volgens mij is het wachtwoord dat je bij het installeren van Ubuntu
opgeeft het wachtwoord van de hoofdgebruiker, oftewel root.
Die gebruiker heeft dit wachtwoord nodig als hij als root (met sudo) een
en ander wil gaan doen waarvoor hij beheerdersrechten nodig heeft, zoals
systeeminstellingen wijzigen, of programma's installeren.

Wachtwoord van je eigen gebruiker installeren? Ik kan ook bijvoorbeeld
mijn vrouw, en anderen, als gebruikers installeren, zonder
beheerdersrechten. Het wachtwoord van hen is dan NIET voldoende voor het
uitvoeren van beheerderstaken. Zijn toch eigen gebruikers. Namelijk door
mij zelf ingesteld.

Maar dat is natuurlijk niet wat je bedoelt. Alleen is wat je schrijft te
vaag. Daarom ook dit uitgebreide weerwoord :)

Dus moet de topic starter als de wiedeweerga zijn root-wachtwoord gaan
instellen. Ik heb overigens niet geprobeerd of dat via recovery kan,
volgens mij kan het wachtwoord alleen worden gewijzigd door eerst je
oude wachtwoord in te tikken ... maar kan het mis hebben.

Jaap