GRUB

Y P yellow.penguin op edpnet.be
Wo Jan 6 11:34:50 GMT 2010

Hi Pieter,

On Wed, Jan 06, 2010 at 11:25:01AM +0100, Pieter De Rockere wrote:

> Allereerst mijn beste wensen voor het nieuwe jaar!

't zelfde aan u.

> Ik heb hier Ubuntu 8.04 (Hardy) op mijn Pentium 3 gezet!
> Vraagje:
> Ik heb via Internet eens rondgekeken wat mogelijk is en wat niet.
> De meeste verwijzen dat je via "sudo apt.....enz.." verscheidene
>instellingen naar je hand kan zetten.

Nee, apt of aptitude of synaptic dienen absoluut niet voor iets in te
stellen, wel om pakketten (/progs) bij te installeren of te verwijderen:

sudo aptitude install gnuchess installeert dit piepklein tekstmodus
schaakspel
of:
sudo aptitude install tecnoballz pinball
installeert de 2 opgegeven games.

> Hoe kom ik in godsnaam in deze programmeeromgeving terecht?

'T is zgz. de console-mode:
of doe je vanuit Gnome een Terminal open
of je doet ctrl+alt+f1 tem F6 en je log je in met je username en paswoord.
Terug naar Gnome doe je dan met ctrl+alt+f7.

het is idd wel zo dat je onder console een aantal leuke dingen kunt doen,
zoals configfiles handmatig aanpassen,
maar je kan het even goed vanuit Gnome als dat moet
(in Linux mag je beiden doen, 't is een kwestie van smaak, van werkwijze)

> Ik ben nog totaal nieuw in heel het Ubuntu festijn!

Don't worry, 't is wat hard in begin, 't komt in orde achter een paar weken
:-) smile!

Y P