nieuwe grotere monitor: frequentie buiten bereik

H.v.Dijk dijkvan op hccnet.nl
Wo Feb 17 19:44:49 GMT 2010

OP mijn vraag:
> Er
> V.

Kreeg ik twee tips.
Tip 1 van Marc:

> werkt de terminal??
>
> Dan doe je
>
> dpkg-reconfigure  xserver-xorg
>
> anders: probeer te starten in "safe graphics mode" ..

Tip2:
There is no xorg.conf in Ubuntu 9.10, see here for reasons why:

However, you can generate one if you need to, by dropping to the shell

Drop to the terminal by doing ctrl+alt+F1

Login.

Type

sudo service gdm stop

Then type:

sudo Xorg -configure

then to restart X

sudo service gdm start

This will generate an xorg.conf en ~/xorg.conf.new ; met daarin de
huidige instellingen (neem ik aan)
Daarin moet dus staan:
Section "Monitor"
        Identifier   "Monitor0"
        VendorName   "Monitor Vendor"
        ModelName    "Monitor Model"
        Option       "HorizSync" 60.02-80 # zelf toegevoegd
        Option       "VertRefresch" 60-75 # zelf toegevoegd
EndSection

(JA toch?????) (manual: aanbevolen: 1680 x 1050 64.67 KHz 60 Hz)

Ik heb tip2 uitgevoerd:
Nu kan ik tip 2 uitvoeren (dpkg-reconfigure  xserver-xorg) maar
kan ik dan
niet veiliger doen:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf ~/xorg.conf.oud
sudo cp ~/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf
En xorg.conf.oud terugzetten bij upgraden of aansluiten van een andere
monitor?
Groet
Hein